16.08. Onneksi olkoon: Aulis | Palaute

Enbuske & Jeesuksen duunarit -podcast kurkistaa kirkon työntekijöiden elämään ja sielunmaisemaan

10.06.2024, 16:18
Tuomas Enbusken kasvot piirroksena Kampin kappelin päällä

Tuomas Enbusken uudessa, asiaa ja viihdettä sekoittavassa Enbuske ja Jeesuksen duunarit -podcastissa kurkistetaan erilaisten ja yllättävienkin kirkon työntekijöiden elämään ja sielunmaisemaan: millainen on ihminen, joka on päättänyt tehdä työkseen hyvää?

Enbuske tunnustaa, että häntä itseään aiemmin vähän ärsytti, kun joku sanoi kuuluvansa kirkkoon sen takia, että ”kirkko tekee niin paljon hyvää”.

– Mutta jumankekka ev.lut. kirkko tekee hyvää! Jakaa ruokaa, auttaa vankeja ja huumesairaita, perheitä niiden parisuhdeongelmissa ja kaikkea, mistä en tiennytkään. Ja arvostan, ettei kirkko kysy keneltäkään, mihin avuntarvitsija uskoo. Ihmisiä tulee auttaa uskonnosta ja uskonnottomuudesta huolimatta.

Seitsemän jaksoa sisältävässä podcastissa kuullaan muun muassa Helsingin seurakuntayhtymässä työskentelevää entistä vankia ja nykyistä kokemusasiantuntijaa, Walk in -terapeuttia ja oppilaitospastoria. Tuomas Enbuske keskustelee vieraidensa kanssa rohkeasti ja itsensä peliin laittaen.

Enbuske & Jeesuksen duunarit -podcastin jaksojen julkaisuajankohdat ja vieraat

9.6. Erityisesti nepsy-nuorille eli neurokirjon nuorille suunnattuja rippikouluja vetävä Demian Seesjärvi on itsekin neuroepätyypillinen, joten hänelle toiseuden kokemus ei ole vierasta – kuten ei monelle hänen rippikoulunuorelleenkaan.

16.6. Kokemusasiantuntija Petri Valkoma auttaa nykyään työssään kaikkein syrjäytyneimpiä ihmisiä. Hän itse on aikoinaan istunut vankilassa vaarallisten vankien osastolla, josta hän on vapautunut vuonna 2015. Sen jälkeen Petrin elämä on ottanut täyskäännöksen ja hän on halunnut keskittyä muiden auttamiseen ja hyvän tekemiseen.

23.6. Stadin Safkassa ruoka-apua järjestävä Tiina Haukijärvi keskustelee Enbusken kanssa siitä, mitä helsinkiläisten auttamiseen keskittyvä diakoniatyö käytännössä tarkoittaa.

30.6. Oppilaitospappi Sanna Uusitalo tekee kädet savessa töitä nuorten auttamiseksi. Sanna on nähnyt lähietäisyydeltä, miten helsinkiläisten nuorten ongelmat ovat lisääntyneet ja mitä se käytännössä tarkoittaa. Mitä nuorten ongelmille voi ja pitäisi tehdä?

7.7. Perheneuvoja Katri Käppi pureutuu Enbusken kanssa muun muassa siihen, millaisia ongelmia parisuhteissa nykyään on ja onko tilanteita, joissa hän asiantuntijana saattaa jopa neuvoa paria eroamaan.

14.7. Walk in -terapeutti Hensku Kettusaari työskentelee muun muassa vankien parissa, joilla ei mene kovin hyvin. Tilastojen mukaan peräti 90 prosentilla vangeista on mielenterveysongelmia ja vielä useammalla päihdesairauksia. Miten vankeja voisi hoitaa paremmin ja voisiko siten estää heitä uusimasta rikoksiaan?

21.7. Sarjan viimeinen osa on ruotsinkielinen. Siinä haastattelussa on Helsingin seurakuntien yhteisen seurakuntatyön johtaja Stefan Forsén.