28.04. Onneksi olkoon: Ilpo, Tuure, Ilppo | Palaute
Munkkiniemen seurakunta

Munkkiniemen seurakuntaneuvosto hyväksyi Helsingin seurakuntien yhdenvertaisuusperiaatteet

Munkkiniemen seurakunta

16.02.2024, 14:33 /  päivitetty 16.02.2024, 14:46
Kadulle tai pihalle maalattu värikäs sateenkaarikuvio

Munkkiniemen seurakunnan seurakuntaneuvosto on hyväksynyt 13.2.2024 pidetyssä kokouksessaan Helsingin seurakuntien Osallistava moninaisuusohjelma-projektin periaatteet ja tavoitteet, joiden avulla vahvistetaan ja edistetään sateenkaari-ihmisten yhdenvertaisuuden toteutumista Helsingin seurakuntien ja yhteisten palveluiden toiminnassa.

Tavoitteemme on, että

1. Jokainen ihminen kokee olevansa tervetullut ja osallinen katsomatta seksuaaliseen suuntautumiseen tai sukupuoli-identiteettiin. Rakennamme seurakunnista ja seurakuntayhtymästä tervetuloa toivottavan yhteisön.

2. Kaikki palvelumme ja toimintamme on seksuaalisen ja sukupuolten moninaisuuden huomioivaa.

3. Kaikki palvelumme ja toimintamme on turvallisemman tilan periaatteiden mukaista seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluville ihmisille ja heidän läheisilleen.

4. Emme tarkastele ihmisen seksuaalista suuntautuneisuutta ja sukupuoli-identiteettiä ongelmalähtöisesti.

5. Järjestämme koulutusta monimuotoisuus- ja yhdenvertaisuusasioista luottamushenkilöille, vapaaehtoisille ja työntekijöille.

6. Jokaisessa seurakunnassa ja yhteisissä palveluissa on esihenkilön nimeämä työntekijä, joka toimii moninaisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi sekä puuttuu häirintään ja syrjintään.

7. Mahdollistamme seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien luottamushenkilöiden, vapaaehtoisten, seurakuntalaisten ja työntekijöiden toimimisen kokemusasiantuntijoina moninaisuuden kysymyksissä.

8. Luomme tilaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien perheiden ja läheisten kysymyksille ja kokemukselle.

9. Käymme teologista ja eettistä keskustelua seksuaalisuudesta ja sukupuolista rakentavassa hengessä.

10. Emme leimaa emmekä stigmatisoi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvia ihmisiä. Tämän huomioiminen edistää kaikkien hyvinvointia ja vahvistaa mielenterveyttä.

11. Huomioimme jokaisen ihmisen ainutlaatuisuuden ja erityisyyden sekä yksilölliset kokemukset. Sateenkaari-ihmiset eivät ole yksi yhtenäinen joukko.