19.03. Onneksi olkoon: Juuso, Joose, Josefiina, Jooseppi, Joosef | Palaute

Mihin seurakuntaan kuulun? Oma kotiseurakunta määräytyy asuinpaikan mukaan – näin kaupunginosat jakautuvat seurakuntiin

03.10.2023, 09:23
Helsingissä on yhteensä 19 evankelis-luterilaista seurakuntaa. Seurakunta määräytyy sen mukaan, missä jäsen asuu.

Helsingin suomenkieliset seurakunnat

Helsingissä on 16 suomenkielistä (luettelo alla) ja 3 ruotsinkielistä evankelis-luterilaista seurakuntaa.

Tästä kartasta voit tarkistaa, mihin seurakuntaan kuulut. Voit tiedustella seurakuntaasi myös Helsingin seurakuntien keskusrekisteristä.

Haagan seurakuntaan kuuluvat Etelä- ja Pohjois-Haagan lisäksi Kivihaan ja Lassilan kaupunginosat.

Herttoniemen seurakunta käsittää neljä keskenään erilaista asuinaluetta: Herttoniemi, Herttoniemenranta, Kulosaari ja Myllypuro.

Kallion seurakuntaan kuuluvat Kallio, Alppila, Harju, Sörnäinen, Torkkelinmäki ja Siltasaari.

Kannelmäen seurakuntaan kuuluvat kaupunginosat Kannelmäki, Hakuninmaa, Maununneva, Malminkartano, Honkasuo ja Kuninkaantammi.

Lauttasaaren seurakuntaan kuuluu vehreä ja merellinen Lauttasaaren kaupunginosa.

Malmin seurakunta on alueellisesti ja jäsenmäärältään Helsingin suurin seurakunta. Se toimii koillisessa Helsingissä. Alueeseen kuuluvat mm. Jakomäki, Malmi, Pihlajamäki, Puistola, Pukinmäki, Siltamäki, Tapanila ja Viikki.

Mikaelin seurakuntaan kuuluvat kaupunginosat Fallbacka, Itäkeskus, Kivikko, Kontula, Kurkimäki, Mellunmäki, Puotila, Puotinharju, Tankovainio, Vartioharju, Vartiokylä, Vesala ja Östersundom.

Munkkiniemen seurakunta pitää sisällään Munkkiniemen, Munkkivuoren, Lehtisaaren, Kuusisaaren, Kaskisaaren, Niemenmäen ja Talinrannan kaupunginosat.

Oulunkylän seurakuntaan kuuluu kahdeksan identiteetiltään vahvaa kaupunginosaa: Oulunkylä, Käpylä, Maunula, Metsälä, Patola, Veräjämäki, Veräjälaakso ja Koskela.

Paavalin seurakunta pitää sisällään Hermannin, Vallilan, Kumpulan, Toukolan, Arabianranan ja Itä-Pasilan kaupunginosat.

Pakilan seurakuntaan kuuluvat Länsi-Pakilan, Itä-Pakilan, Paloheinän, Torpparinmäen, Haltialan ja Tuomarinkylän kaupunginosat.

Pitäjänmäen seurakunta kuuluvat Pitäjänmäki, Konala, Tali, Pajamäki, Reimarla, Marttila ja Pitäjänmäen teollisuusalue.

Roihuvuoren seurakuntaan kuuluvat Marjaniemi, Roihuvuori ja Tammisalo sekä saaristoalueet Jollas, Laajasalo ja Santahamina.

Tuomiokirkkoseurakuntaan kuuluvat Eiran, Kaartinkaupungin, Kaivopuiston, Kampin, Katajanokan, Kluuvin, Kruununhaan, Punavuoren, Ruoholahden, Jätkäsaaren, Ullanlinnan, Suomenlinnan ja Isosaaren alueet

Töölön seurakuntaan kuuluvat Etu- ja Taka-Töölö sekä osa Kamppia, Meilahti, Ruskeasuo, Länsi-Pasila ja Pikku Huopalahti.

Vuosaaren seurakunnan alueeseen kuuluvat Keski-Vuosaaren lisäksi Aurinkolahti, Kallahti, Meri-Rastila, Mustavuori, Niinisaari, Nordsjön kartano, Rastila ja Uutela.

Voit tarkistaa tästä, mihin seurakuntaan kuulut kirjoittamalla kotiosoitteesi ja painamalla "Hae"