02.05. Onneksi olkoon: Viivi, Vuokko | Palaute

Helsingin seurakuntayhtymä myönsi kohdennettuja avustuksia lähetystyöhön ja kansainväliseen apuun yli 400 000 euroa

18.04.2024, 19:57
Yhteinen kirkkoneuvosto keskitti päätöksellään jaettavat määrärahat viidelle järjestölle. Apu kanavoidaan jatkossakin yhdenvertaisuuteen sitoutuneiden järjestöjen kautta.
Lapsi vihreän kasvin luona Kinshapussa

Helsingin yhteinen kirkkoneuvosto päätti myöntää lähetyksen ja kansainvälisen diakonian kohdennettujen avustusten määrärahasta avustuksia aiempien vuosien tapaan seuraaville tahoille: Suomen Lähetysseuralle 120 000 euroa, Suomen Pipliaseuralle raamatunkäännöskohteisiin yhteensä 110 000 euroa, Kirkon Ulkomaanavulle 80 000 euroa, Diakonissalaitokselle 80 000 euroa ja Medialähetys SANSAlle 12 000 euroa farsin- ja arabiankieliseen maahanmuuttajatyöhön.

Järjestöt käyttävät tuen hakemustensa mukaisesti ja raportoivat sen käytöstä ja vaikuttavuudesta yhteiselle kirkkoneuvostolle.

Helsingin seurakuntien yhteisen kirkkovaltuuston aiemman päätöksen mukaisesti lähetykseen ja kansainväliseen diakoniaan käytetään vuosien 2024–2027 aikana määrärahaa vuosittain 2 655 000 euroa. Määräraha vastaa noin kolmea prosenttia kirkon helsinkiläisten jäsenten maksamasta kirkollisverosta.