29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute

Helsingin seurakuntien tilojen vähentäminen etenee: nyt puretaan kaksi kiinteistöä

08.03.2024, 10:15
Herttoniemen kirkko ja Vuosaaren Merirasti-kappeli puretaan. Työt alkavat, kun vielä puuttuvat luvat ja rahoitus ovat kunnossa.
Merirasti-kappeli ja Herttoniemen kirkko talvisessa maisemassa

Helsingin seurakuntien yhteinen kirkkovaltuusto antoi osaltaan purkuluvan kahdelle kiinteistölle torstai-illan 7.3. kokouksessaan. Toinen purettavista rakennuksista on vuonna 1958 valmistunut Herttoniemen kirkko. Koska kyse on kirkollisen rakennuksen purkamisesta, on Kirkkohallitukselta haettava lupa kirkon käytöstä luopumiselle eli niin sanotulle desakralisaatiolle ennen toimenpiteisiin ryhtymistä.

Purkulupahakemukseen tarvitaan lausunto myös Kaupunginmuseolta. Purkulupahakemusprosessia ei ole vielä aloitettu. Kirkkoa ei ole suojeltu asemakaavassa, eikä sillä ole suojelustatusta tälläkään hetkellä.

Toinen purkuluvan valtuustolta saanut kiinteistö on Merirasti-kappeli Vuosaaressa. Koska kyseinen rakennus ei ole kirkkolain mukainen kirkko vaan se on verrattavissa seurakuntataloon, Kirkkohallitukselta ei tarvitse anoa lupaa. Nyt tehdyn päätöksen myötä seurakuntayhtymä luovuttaa vuokratontin Helsingin kaupungille, joka on suunnittelemassa alueen uudelleen kaavoittamista ja siellä olevien rakennusten purkutarvetta tai kehittämistä muuhun käyttöön.

Päätöksissään yhteinen kirkkovaltuusto oikeutti yhteisen kirkkoneuvoston valitsemaan purku-urakoitsijan ja käynnistämään purkutyöt, kun edellytykset lupien ja rahoituksen puolesta ovat kunnossa. Näitä rakennuksia käyttäneiden Herttoniemen ja Vuosaaren seurakunnan seurakuntaneuvostot ovat osaltaan tehneet jo aiemmin päätöksen tiloista luopumisesta, ja tilat ovat jo pitkään olleet tyhjillään.

Helsingin seurakunnat myy myös Saariselällä sijaitsevan 1,9 hehtaarin kokoisen kiinteistön rakennuksineen Lasten ja nuorten keskus ry:lle, 400 000 euron velattomasta kauppahinnasta.

Illan aikana yhteinen kirkkovaltuusto kävi myös lähetekeskustelun suurten rakennushankkeiden ja peruskorjausten toteutusjärjestyksen priorisoinnista. Päätökset tehdään myöhemmin. Helsingin seurakuntayhtymän voimassa olevan linjauksen mukaan vuoteen 2030 mennessä on tarkoitus luopua yhteensä noin 40 000 neliömetristä toimitiloja.