02.05. Onneksi olkoon: Viivi, Vuokko | Palaute

Sprid julens budskap om fred och ljus – hämta Betlehems fredsljus till din egen lykta

18.12.2023, 15:53 /  päivitetty 19.12.2023, 12:40
Betlehems Fredsljus är ett meddelande om ljus och fred som överskrider nationaliteter, religioner och politiska övertygelser. I år är fredseldens budskap särskilt aktuellt.
Kaksi lyhtyä, joissa palaa tuli

I över tusen år har en evig eld brunnit i Betlehem. Traditionen med att Betlehems Fredsljus färdas genom Europa började år 1986. Sedan dess har ett österrikiskt barn plockat upp lågan från Jesu födelseplats och skickat lågan på sin resa runt världen.

Scouter från olika länder har anammat traditionen att transportera lågan under julen till kyrkor, äldreboenden, dagis, skolor, sjukhus, fängelser och olika evenemang för att påminna om vikten av fred. Fredseldens låga har också en plats i enskild hem.

Sedan flera år tillbaka har det tagits emot lågor i Finland från gillescouter i Sverige. Lågan transporteras sjövägen till Nådendal av Finnlines besättning.

Hämta Betlehems fredsljus till ditt hem på julafton från begravningsplatserna

Nu har varje invånare i Helsingfors möjlighet att hämta Betlehems fredsljus till sitt eget hem och på så sätt sprida det viktiga budskapet om fred vidare.

Du kan hämta elden med din egen lykta på tisdagen den 19 december vid domkyrkan, där elden kommer att delas ut efter Domkyrkans Vackraste Julsånger-konsert kl. 12.30–13.

Dessutom kommer Betlehems fredsljus att brinna vid Församlingarnas hus (Tredje linjen 22) på onsdag 20.12, där den kan hämtas från cirka klockan tolv framåt.

På julafton den 24 december kan elden hämtas från begravningsplatserna:

• Sandudds begravningsplats kl. 10–12
  • Månsas urnlund kl. 10–12
  • Malm begravningsplats kl. 10–12
  • Furumo begravningsplats kl. 10–12

Frid och välsignelse över din jul!