29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute
Koko Helsinki

Suomalaiset lähettivät Helsingin tuomiokirkon portailta vahvan viestin Ukrainaan: sadat sytytetyt kynttilät kertoivat, ettei ukrainalaisia ole unohdettu

24.02.2024, 19:54 /  päivitetty 26.02.2024, 05:42
Lauantaina 24.2. tuli kuluneeksi tasan kaksi vuotta siitä, kun Venäjä aloitti täydellä voimalla brutaalin hyökkäyssotansa Ukrainaan. Sodan vuosipäivänä sadat ihmiset kokoontuivat Senaatintorille osoittamaan tukeaan Ukrainalle ja ukrainalaisille. Arvion mukaan tilaisuuteen osallistui noin 2000 kaupunkilaista.
Nainen laskee kynttilän Tuomiokirkon portaille

Valoa Ukrainaan -tapahtuma käynnistyi kellojen soitolla ja minuutin hiljaisella hetkellä, johon paikallaolijat johdatteli suurlähettiläs Olga Dibrova. Sen jälkeen kuultiin valtiovallan edustajien, eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon ja pääministeri Petteri Orpon tervehdykset.

Halla-aho korosti puheessaan, ettei suomalaisilla ole varaa unohtaa, turtua tai väsyä Ukrainassa käytävään sotaan. Halla-aho myös painotti, että suomen kansan olevan täysin yhtenäinen tuessaan Ukrainalle. Orpon kirjallisen tervehdyksen luki tilaisuuden juontaja Ira Hammermann. Viestissään Orpo painotti erityisesti sitä, että Suomen työssä Ukrainan tukemiseksi oleellista on antaa Ukrainalle ja ukrainalaisille toivo tulevasta.

Puheiden jälkeen kuultiin Maailma-kuoron ja ukrainalaisten Perespiv ja Kalyna -kuorojen sekä Yasni-lapsikuoron esitykset sekä laulunumeroiden päätteeksi Ylioppilaskunnan Laulajien triplakvartetin Finlandia-hymni.

Tapahtuman pääpaino oli kuitenkin tuomiokirkon portaille sytytetyissä kynttilöissä, joiden liekkien välityksellä paikalle saapuneet kaupunkilaiset lähettivät omat terveisensä Ukrainaan ja muistivat sodan uhreja.

Tunnelma tapahtumassa oli lähes käsinkosketeltavan tunteikas.

Tapahtuma päättyi kello 20, jonka jälkeen kaikki kirkon portaille kerätyt kynttilät kerättiin pois. Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry toimittaa kynttilät Ukrainaan, jossa ne päätyvät rintamalle valo- ja energialähteiksi.

Valoa Ukrainaan -tapahtuman järjestivät Kirkko Helsingissä, Mothersforpeace ry ja Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry yhteistyössä Helsingin kaupungin, Helsingin yliopiston, valtioneuvoston kanslian sekä Ukrainan suurlähetystön kanssa.

Kuvat: Esko Jämsä