18.05. Onneksi olkoon: Erkki, Eero, Eerika, Eerik, Erkka, Eerikki | Palaute
Viikin kirkko

04.02.2020, 15:41
Helsingin uusin kirkkorakennus edustaa ekologista puuarkkitehtuuria.

Viikin kirkko on modernia puuarkkitehtuuria edustava kirkko, jonka pääsuunnittelija on arkkitehti Samuli Miettinen. Kirkon rakennustyöt aloitettiin keväällä 2004 ja se valmistui kesällä 2005. Käyttöön se vihittiin saman vuoden syksyllä.

Kirkkorakennuksen sisätilat

Kirkkorakennuksessa on monipuoliset tilat nykyaikaista seurakuntaelämää varten. Se sisältää muun muassa kirkkosalin, kaksi erikokoista seurakuntasalia, kerhohuoneita nuorille ja lapsille sekä toimistotiloja.

Tiloissa voidaan järjestää eriluonteisia ja monimuotoisia tilaisuuksia. Äänieristykseen ja salien akustiikkaan on suunnittelussa kiinnitetty erityistä huomiota. Sähköjärjestelmät ja äänentoisto vastaavat nykyajan kirkkorakennuksen vaatimuksia.

Kirkkoa lämmitetään lattian alle asennetulla vesikiertoisella lämmitysjärjestelmällä.

Materiaaleista

Itse kirkkorakennus on pääosin puurakenteinen. Kirkkorakennuksen ulkoseinät ovat lohkottua haapapaanua. Kirkon lattiat, seinät, pilarit ja sisäkatto ovat kuusta. Salien puupinnat on käsitelty lipeäpesulla. Tavoitteena on ollut kokonaisvaltainen puuarkkitehtuuri ja rauhoittava tunnelma. Julkisivuissa ja sisätiloissa on pyritty käyttämään kestäviä ja pitkäikäisiä sekä korjattavia materiaaleja ja vaihdettavia rakennusosia.

Alttaritaulu Elämän puu sekä kastesyvennyksen ja eteishallin seinän teokset ovat lyöntihopealla kuvioitua mahonkia. Niiden aiheena on Jeesuksen viinipuuvertaus. Tekijänä on kuvataiteilija Antti Tanttu, joka on suunnitellut myös krusifiksin. Kirkkotekstiilit on suunnitellut tekstiilitaiteilija Hanna Korvela. Sakraalikalusteet sekä kirkon ja seurakunnan kalusteet ovat haapaa. Aulan ja nuorisotilan kalusteet ovat tammea.

Kirkko on rakennettu alueelle, jonka Helsingin seurakunnat hankkivat 1940-luvulla hautausmaata varten. Uurnahautausten lisääntyminen on mahdollistanut alueen ottamisen muuhun käyttöön. Kirkon lisäksi seurakunnan maille on rakennettu asuntoja ja kauppoja.

Viikin kirkko on yksi kuudesta Malmin seurakunnan kirkosta.

Virtuaalikirkko

P‍ääset liikkumaan Viikin kirkossa kuvassa näkyvien nuolien avulla.

Avaa koko näkymään tästä