Etusivu > Yhteinen toiminta > Yhteinen seurakuntatyö > Yhteiskunta­vastuu > Pienyrittäjän tuki >

Yrittäjän näkökulma: Voi hyvin, pienyrittäjä!

Voi hyvin, pienyrittäjä!

Tarja Kivimäki, VireäKivi

Meiltä pienyrittäjiltä puuttuvat monet palkansaajan luontaisedut kuten maksuton työterveyshuolto, työpaikkaliikuntamahdollisuus sekä edullinen työpaikkaruokailu. Yksinyrittäjän työhyvinvointi on siis itsestä kiinni. Fyysinen ja psyykkinen toimintakyky on pienyrittäjälle elintärkeää: jos sairastumme tai työskentelemme "vajaalla teholla", romahtavat myös tulot.

Yksinyrittäjä ei usein hanki työterveyshuollon "palvelupakettia" vain itseään varten, koska silloin voi joutua maksamaan palveluista, joita ei käytä. Enemmistö mikroyrittäjistä ei myöskään ota vapaaehtoista sairausvakuutusta – pakollisissakin maksuissa on tekemistä. Usein pienyrittäjä ei pysty maksamaan itselleen edes tarpeeksi suurta lakisääteistä eläkemaksua, jolloin saisi tulojaan vastaavan päivärahan sairastuessaan.

Voit kuitenkin tehdä paljon hyvinvointisi eteen – helposti ja halvalla!

Ajankäyttö

Unta rauhoittaa, kun tiedät huomisen tehtävät. Jos tekemättömiä töitä tulvii mieleen sekavana vyyhtenä, kirjoita to do -lista, ja yliviivaa tehdyt. Näet, mitä tänäänkin sait aikaan. Tee karkea aikataulu sähköpostien käsittelylle, asiakaskontakteille, hallinnollisille hommille jne. Toki yrittäjyyteen kuuluu myös joustava ja ripeä reagointi tarvittaessa. Priorisoi. Aloita taloutesi kannalta tärkeimmällä=kiireellisemmällä työllä. Tartu päättäväisesti epämieluisaankin tehtävään (esim. kausiveroilmoitus). Jos on vaikeaa, kysy apua – veroasioissa verottajalta. Usein vaikeinta on ryhtyminen. Älä kuluta aikaa pitäisi-tehdä -jahkailuun – samassa ajassa jo teet.

Pyri hoitamaan yksi kokonaisuus kerralla siihen keskittyen. Tauota päivä – sijoita siihen lounas- ja jaloittelutauko. Päätä etukäteen työpäiväsi pituus eli suunnilleen aika, jolloin lopetat.

Alkoholi

Ei ole hyvä stressinhallintakeino. Vertaa oloasi aamulla a) kostean b) liikunnallisen illan jälkeen! Työstressi aiheuttaa usein uniongelmia, ja samaa tekee alkoholi. Jokailtainen pari lasillista kerryttää helposti lisäkiloja ja innostaa syömään epäterveellisesti.

Myös kulttuurielämykset – teatteri, konsertit, kirjat, taide – tuulettavat aivoja alkoholia paremmin ja siirtävät ajatukset hetkeksi työstä.

Liikunta

On elintärkeää vastapainoa istumiselle ja ajatustyölle tai yksipuolisille työskentelyasennoille (esim. kampaaja). Erityisesti yksintyöskentelevä jumiutuu helposti pitkiksi rupeamiksi työpöytänsä taakse.

Mahduta työpäivään pieni ulkoilu. Jo 10 minuutin happihyppely riittää virkistämään aivoja ja kehoa. Tai tee reipas kävely/juoksulenkki ennen töihin ryhtymistä – vireystila kohenee heti. Itsellenikin aamuisin liikkeelle lähtö on haasteellista, mutta lenkin jälkeinen olo palkitsee aina!

Työpäivän stressin saa hikoiltua pois kuntosalilla, lenkkipolulla tai hiihtoladulla. Olen huomannut, että mitä kovempi treeni, sitä suurempi rentoutus! Liikunta tuottaa mielihyvähormoni endorfiiniä, muista terveyshyödyistä puhumattakaan. Mahdollisuuksia liikkua on lukemattomia, kävely on helpoin tapa aloittaa. Kannattaa kokeilla myös ryhmäliikuntatunteja, joita järjestävät kuntosalit, kunnat ja järjestöt. Ryhmässä on iloinen fiilis ja kannustava meininki. Kausikortilla saat monipuolisen valikoiman erilaisia tunteja. Kestävyyskunnon lisäksi tulisi harjoittaa myös lihaskuntoa. Jos haluat harjoitella kuntosalilla, turvaudu ammattilaisen apuun ja pyydä sinulle sopiva harjoitusohjelma – ja noudata sitä.

Liiku säännöllisesti, ainakin kolmesti viikossa vähintään 45 min kerrallaan. Aamulla, päivällä tai illalla. Vaikka alussa tuntuisi epämukavalta, älä luovuta. Tuntemukset johtuvat huonosta kunnosta ja liian vähästä liikkumisesta, mikä korjaantuu harjoittelemalla. Kun muutaman viikon ajan pakottaudut liikkumaan, alat pian kaivata sitä: uusi terve tapa on syntynyt!

Ravinto

Et jaksa, jos et syö kunnolla. Voileipä silloin tällöin ja jatkuva napostelu töitten lomassa kerryttää kiloja, muttei anna ravintoaineita. Jos työskentelet pelkän kahvin voimalla, sydän hakkaa ja verensokeritaso romahtaa, samoin työtehosi. Moni yksinyrittäjä syö huonosti päivästä toiseen ja illalla nälkäisenä koko päivän edestä mitä sattuu. Se näkyy ylipainona ja elintapasairauksina.

Älä jätä aamiaista väliin! Ellei välittömästi herättyä maistu, ulkoile ensin. Voileipä tai pelkkä puuro ei ole aamiainen: tarvitaan myös jotakin värikästä (kasviksia), proteiinilähde (rasvaton maito/rahka/maustamaton jugurtti, pähkinöitä, munaa, leikkelettä, raejuustoa) sekä hedelmä tai marjoja. Tai smoothie, jossa mukana kaikki.

Lounas antaa virtaa loppupäivään. Se saa olla kevyt eli kasvispainotteinen, esim. wokki, kasviskeitto tai ruokaisa salaatti. Salaatti valmistuu parissa minuutissa illalla valmiiksi ja on helppo ottaa mukaan. Aineksina grillattua broileria/tonnikalaa/tofua, papuja, hiukan pähkinöitä tai siemeniä + oliiviöljykastike. Vertaa oloasi syötyäsi a) pyttipannun b) em. aterian. Liian raskas ruoka väsyttää ja herättää makeanhimon. Muista taas vitamiinit, proteeni ja kuidut. Aterian ei tarvitse sisältää lihaa tai viljaa ollakseen täysipainoinen.

Pidä työpisteellä litran vesikannua ja juo se päivän aikana ruokajuomien lisäksi. Vältä runsasta kahvinjuontia ja sokerisia herkkuja. Maitorahka tai kasvispohjainen jugurtti marjoilla on piristävä välipala.

Maksuvaikeuksista

Kannattaa kertoa ajoissa. Asioista voi yleensä sopia, niin verottajan kuin velkojien kanssa. Jos et pysty hoitamaan veroja tai eläkemaksuja ajallaan, ota yhteyttä velkojaan ja sovi maksuajasta. Nykyisin verottaja suhtautuu yrittäjäänkin asiakkaana, ei potentiaalisena rikollisena. Palvelu on hyvää ja asiallista ja puheluihin vastataan ripeästi. Perintätoimistonkin kanssa voi vielä sopia ilman, että saatava menee ulosottoon. Asioiden selvittäminen vähentää stressiä.

Verkostot ja vertaiset

Pienyrittäjänkin kannattaa liittyä Suomen Yrittäjiin. Järjestön kautta tarjoutuu tilaisuus osallistua valtakunnallisiin ja paikallisiin yrittäjätapahtumiin, verkostoitua ja markkinoida palveluitaan. Niissä kannattaa käydä ja tutustua aktiivisesti ihmisiin. Se on tärkeää sekä markkinoinnin ja oman verkoston laajentamisen kannalta. Jos työskentelet kotona, on hyvä jo sinänsä lähteä ihmisten ilmoille. Myös Pienyrittäjän Tuki ja Uusyrityskeskukset järjestävät maksuttomia tapaamisia ja tilaisuuksia.

paluu Pienyrittäjän tuki -etusivulle