19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Koko Helsinki

Helsingin seurakuntien yhteinen varhaiskasvatussuunnitelma on valmistunut

18.02.2020, 15:33
Varhaiskasvatuksen tehtävänä on edistää lapsen kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä ja oppimista yhdessä vanhempien kanssa. Tämä edellyttää aitoa osallisuuden kokemusta, perusteltuja pedagogisia valintoja sekä lämmintä ja avointa vuorovaikutusta lapsen, vanhempien ja kasvattajien välillä.

Varhaiskasvatus seurakunnassa sisältää myös hengellisen ulottuvuuden, joka ilmenee pienen lapsen arjessa kaiken aikaa. Lapsen hengellisyyttä tulee vaalia erityisen sensitiivisellä tavalla yhdessä asioita ihmetellen ja pohtien. Koska lapsi oppii parhaiten itselleen merkityksellisten asioiden kautta, on kasvattajan aina mietittävä hengellisyys suhteessa lapsen mielenkiinnon kohteisiin ja muuhun kehitykseen.

Laadukas varhaiskasvatus on uusimpien tutkimusten mukaan kaikista vaikuttavinta toimintaa lapsen tulevaisuutta ajatellen ja tätä tavoitellaan myös seurakuntien kerhotoiminnassa.

Varhaiskasvatuksessa opitut tiedot ja taidot vahvistavat lasten osallisuutta sekä aktiivista toimijuutta, niin yhteiskunnassa kuin seurakunnassa.

Lapsiperheiden liikkuvuus Helsingissä ja erilaiset elämän tilanteet vaikuttavat lapsen hoito- ja kerhojärjestelyiden valintoihin. Lapsen ja perheen kannalta on tärkeää, että eheä oppimisen polku toteutuu mahdollisuuksien mukaan myös seurakuntien toiminnassa lapsen siirtyessä varhaiskasvatuksen eri toimintamuodosta toiseen.

Tutustu tarkemmin Helsingin seurakuntien varhaiskasvatussuunntielmaan (pdf)