19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Jenni-Juulia: Minun vähemmistöni, minun vahvuuteni

18.10.2018, 17:48
Elämäni, intohimoni, työni ja taiteeni keskittyy maailman suurimman vähemmistön, vammaisten ihmisten yhdenvertaisuuden edistämiseen. Pidin tärkeänä määritellä vähemmistöön kuulumisen vahvuudeksi.

Vammaisuudesta puhutaan liikaa vaikeuksien, ulkopuolisuuden ja heikkouden näkökulmista, vaikka se voi olla elämässä myös pikantti lisä. Erilaisuus, normista poikkeaminen, vaihtoehtoiset toimintatavat ja erottautuminen ovat tavoiteltuja trendejä, joita vammaisten ihmisten parista löytyy huikean mielenkiintoisina yhdistelminä. Toivon, että otsikkoni voimauttaisi kaikkiin eri vähemmistöihin kuuluvia ihmisiä äänestämään vaaleissa ja häivyttäisi kuvitteellisia stereotypioita.

Unelmieni seurakunta on värikäs yhteisö, jossa hyvin eri tavoin ajattelevat ja toimivat ihmiset voivat olla turvallisesti yhdessä. Kirkolla on hieno saavutettavuusohjelma, joka ei rajoitu vain rakenteellisten esteiden poistamiseen, vaan käsittelee myös ihmiskuvaan ja ihmisarvoon liittyviä kysymyksiä. Seurakunta on hyvä - ja nykyarjessa pelottavan harvinainen - paikka harjoitella jokaisen ihmisen kohtaamista yhdenvertaisena.

Äänestämällä voit vaikuttaa siihen, millaisia toimintoja seurakunnassa painotetaan. Kun eriarvoistuminen lisääntyy ja turvaverkko on yhä reikäisempi, kirkon toimintakenttä laajenee jatkuvasti. Kirjavasta seurakunnasta löytyy osaamista, keinoja ja herkkyyttä vastata niin ihmiselämän kriiseihin, avuntarpeeseen kuin kohokohtiinkin.

Äänestämällä varmistat, että ihmisten moninaisuus kukkii jokaisessa seurakunnassa.