19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Pienen ihmisen tärkeät postit

12.12.2018, 16:17
Vanhempien läsnäolo luo vankan perustan, jolta pieni ihminen ponnistaa elämään ja alkaa tutustua maailmaan itsenäisenä yksilönä. Yhteiset hetket synnyttävät lapsille turvallisia muistoja ja perusluottamusta, joiden vaikutukset jatkuvat lapsuudesta aikuisuuteen asti - kunnes siirtyvät aina edelleen uudelle, kasvavalle sukupolvelle.
kuvituskuva

Pienelle parasta on - läsnäolo

Mekin haluamme olla läsnä. Kotiseurakunnan tehtävä on tukea lasten ja vanhempien välistä yhteyttä. Siksi Helsingin seurakunnat lähettävät lapsiperheiden koteihin Pienelle parasta -materiaaleja, jotka tarjoavat sisältöä perheiden yhteisiin hetkiin - aina vauvasta kouluikään asti.

Vauva saa omalla nimellään cd-levyllisen tuutulauluja pari kuukautta kastepäivästä. Pienen iltahetki -paketti sisältää myös enkelitaulun ja vihkosen, jossa vanhemman tuntoja on puettu runolliseen muotoon. Vihkosesta löytyvät myös tuutulaulujen nuotit ja sanat.

Kolmisen vuotta kastepäivästä lapsen nimellä tulee kotiin toinen paketti, jossa on kuvakirja Ruusukorva ja Kyyhkynen. Kirjan etukannen taskusta pilkistävät pahvihahmot Ruusukorvasta ja Kyyhkysestä. Postipaketin sisäpuolelle on maalattu lastenhuone.

Viimeinen lahja, Kultainen sulka -lautapeli lähetetään eskari-ikäiselle. Lautapelin parissa 6-vuotiaat voivat vanhempiensa kanssa tutustua kotikaupunkiinsa ja valmistautua lähtemään koulutielle.

Pienelle parasta -materiaaleilla on oma visuaalinen ilmeensä, joka näkyy nettisivuilla, kaste- ja kummitodistuksissa, esitteissä ja Pienen iltahetki -paketissa. Kuvittajana on Jenni Rope. Ruusukorva ja Kyyhkynen -kirjan sekä Kultainen sulka -lautapelin kuvittaja on Nina Haiko. Tekstit kaikkiin materiaaleihin on pääasiassa Kaisa Raittilan kirjoittamia.