19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Seurakuntavaalit ovat syksyllä 2022

10.02.2022, 15:36
Vaaleissa äänestetään kirkon ja sen seurakuntien tulevaisuudesta valitsemalla luottamushenkilöt nelivuotiskaudelle.
Liukuvärinen puna-oranssi tausta ja teksti: uskottu, toivottu, takastettu #seurakuntavaalit

Seuraavat seurakuntavaalit käydään marraskuussa 2022. Ennakkoäänestys on 8.–12.11.2022 ja varsinainen vaalipäivä 20.11.2022. Ehdokasasettelu alkaa maaliskuussa ja päättyy syyskuun puolivälissä.

Kallion seurakunta kuuluu Helsingin seurakuntayhtymään, joten samaan aikaan äänestetään kaksissa vaaleissa. Luottamushenkilöt valitaan sekä seurakuntaneuvostoon päättämään Kallion seurakunnan toiminnasta ja taloudesta että yhteiseen kirkkovaltuustoon päättämään Helsingin seurakuntayhtymän asioista, kuten kirkollisveron suuruudesta, rakennushankkeista ja rahojen jakamisesta seurakuntien kesken.

Suuria päätöksiä luvassa

Helsingin seurakuntayhtymässä ollaan tekemässä suuria taloudellisia leikkauksia. Nyt valittavat luottamushenkilöt ovat avainasemassa päättämässä siitä, mihin vähenevät rahat käytetään ja mistä seurakunnan tiloista luovutaan.

Lisäksi nyt valittavat luottamushenkilöt pääsevät vaikuttamaan Suomen evankelis-luterilaisen kirkon suurimman päätöselimen, kirkolliskokouksen, edustajiin. Osallistumalla nyt seurakuntavaaleihin on siis mahdollista vaikuttaa kirkon päätöksentekoon laajemminkin.

Voit osallistua seurakuntavaaleihin asettumalla ehdolle tai äänestämällä. Vuoden 2022 vaalien teemana on äänestä sellaisena kuin olet. Me kaikki olemme tervetulleita kirkkoon ja äänestämään.‍