20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Mitä yhteistä on lomakuvilla ja enkelikuvilla?

26.09.2019, 07:33
Kiiltokuvamaisten enkelinkuvien takana voi piillä syvä ja vahva viesti.
Kädet pitelemässä suojelusenkelitaulua sinisellä taustalla

Sunnuntaina vietetään kirkoissa lasten ja enkelien päivää, jota kutsutaan myös mikkelinpäiväksi. Monille enkeleistä tulee mieleen ensimmäiseksi sängyn vieressä roikkuva taulu, jossa valkosiipinen suojelusenkeli varjelee kahta lasta ylittämässä hataraa siltaa kuohuvan kosken yli.

-Taulu jakaa rankasti ihmisten tunteita, sanoo Stefan Forsén, pappi ja seurakuntayhtymän yhteisen seurakuntatyön johtaja.

-Joidenkin mielestä se on vain idyllinen kiiltokuva, jolla ei ole mitään tekemistä nykytodellisuuden kanssa. Silti enkeli kuvassa edustaa vahvaa viestiä Jumalalta. Viestiä, että tässä on rakastettu lapsi, jota Jumala ei koskaan päästä silmistään.

Forsén ehdottaakin, että enkelikuvia voisi lähestyä samaan tapaan kuin ikoneita. Voisi miettiä, mitä kuvan takaa löytyy, millaista viestiä kuva välittää?

–Enkelikuvat ovat tavallaan samanlaisia kuin ihmisten lomakuvat. Kun niitä katsoo itse, ne kertovat lomakokemuksesta kokonaisuutena, mutta kun niitä näyttää toisille, niin huomaa ajattelevansa, että on sitä parempiakin kuvia nähty.

Enkelin hahmolla ei ole väliä

Jotkut ihmiset kertovat kohdanneensa enkeleitä. Joskus he sanovat nähneensä niitä, joskus taas aistineet tuoksuna tai läsnäolon tunteena. Forsénin mielestä näitä kokemuksia pitää kunnioittaa, vaikka ne kuuluvatkin kokemuksiin, joita ei voi verrata tavallisiin aistihavaintoihin.

-Kaikilla ihmisillä voi olla kokemuksia viesteistä, joita voi verrata enkelin kosketukseen heidän elämässään. Eivätkä ne aina ole sellaisia, joissa valkopukuinen hahmo estää joutumasta johonkin onnettomuuteen. Silti viestit pitää ottaa tosissaan, jos ne ovat minulle merkki siitä, että Jumalan rakkaus koskettaa minua läheltä.

Pääasia ei ole enkeli, vaan viesti, joka hänellä on minua varten.

-Enkeliä voi pitää yksinkertaisesti viestin välittäjänä, lähettinä. Joku muu kuin enkeli lähettää sen viestin, Stefan Forsen sanoo.

-Sen takia ei kannata jäädä pohtimaan enkelin ulkoista olemusta. On samantekevää, onko enkelihahmo kaunis vai ruma. Tärkeintä on pysähtyä katsomaan, mitä enkelin takana on. Tarpeeksi pitkään kun katsoo, voi nähdä että siellä on Jumala, hän uskoo.

Stefan Forsénille enkelin kosketus on siinä, että joku tulee yhtäkkiä tietoiseksi siitä, ettei oikeasti ole sellainen ihminen, joksi muut ovat hänet leimanneet.

-Kun ihminen tajuaa, ettei hän ole sosiaalitapaus, väärinkäyttäjä tai luuseri, vaan Jumalan rakastama ihminen Kun hän saa kokemuksen siitä, että häntä ohjataan erityisellä tavalla saamaan toisilta apua - esimerkiksi pääsemään eroon väärinkäytöstä tai vastoinkäymisistä. Kun sellaiset rakkauden viestit menevät perille, niin uskon enkeleiden vierailleen luonamme, kuten heprealaiskirjeessä sanotaan.

Erika Rönngårdin tekstistä vapaasti suomentanut Outi Jaakkola.

Julkaistu Kyrkpressen-lehden numerossa 19/2019.