23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute
Haagan seurakunta

Musiikkia korona-aikaan - Kanttori Seppo Välimäen kuusi musiikkivinkkiä rauhoittumiseen ja hiljentymiseen

23.03.2020, 13:16 /  päivitetty 23.03.2020, 13:22

Paavalin seurakunnan kanttori Seppo Välimäki kokosi kuusi tähän hetkeen sopivaa musiikkivinkkiä rauhoittumiseen ja hiljentymiseen:

1. Vikinur Olafsson, Bach: Organsonata 4, Andante

Tämä on August Stradalin sovitus pianolle Bachin urkusonaatin toisesta osasta.

Tämä puhuttaa minua todella. Bachin musiikissa on kaikki oleellinen, yhtäkään turhaa nuottia ei ole. Musiikki menee suoraan sisälle ihmisyyteen. Tämä on jotain muuta kuin viihdettä, jotain syvempää.

Nuori norjalainen pianisti on päässyt todella musiikin ytimeen soittamalla eleettömästi ja yksinkertaisesti.

2. Allegri – Miserere mei, Deus

Tämä synnintunnustus (Armahda minua, Jumala, Psalmista 51) on sävelletty kahdelle kuorolle ja tenoriresitatiiville.

Georgia Allegri sävelsi tämän 1630-luvulla aamujumalanpalvelusta Sikstuksen kappelia varten ja oli tarkoitettu esitettäväksi hiljaisen viikon keskiviikkona ja pitkäperjantaina. Tästä teoksesta ei ollut nuotteja saatavilla, koska teosta ei sen ajan määräysten mukaan saanut esittää muualla kuin Sikstuksen kappelissa.

Neljätoistavuotias Mozart kuuli teoksen 11.4.1770 ja palattuaan kirjoitti ulkomuistista sen nuotit.

Suosittelen Oxfordin Choir of New Collegen kuoron esitystä, vaikka monia muitakin hyviä esityksiä on kuultavissa.

Tämä teos oli tarkoitus esittää Paavalin kuoroilla, mutta aika jäi kesken.

3. Samuel Barber Agnus Dei (Jumalan Karitsa)

Barberin Adagio on hänen tunnetuin teoksensa. Hän sävelsi sen alkuaan jousikvartettonsa osaksi vuonna 1936, mutta se on tullut erittäin suosituksi jousiorkesteriversiona.

Agnus dei on kuoroversio samasta teoksesta. Oma suosikkini on jousiorkesteriversio.

Siis Youtubesta: Barber Adagio tai Barber Agnus Dei.

4. Bruckner Sinfonia no 9

Anton Brucknerin musiikki, etenkin hänen yhdeksän sinfoniaansa, ovat minulle erittäin tärkeitä. Niissä huokuu seesteisyys, pyhyys.

Bruckner kirjoitti viimeiseen sinfoniaansa otsikon ”Rakkaalle Jumalalle”. Tämän hartaan ja vaatimattoman miehen otsikko kertoo paljon. Brucknerin sinfoniat ovat minulle kaikkein syvimmässä mielessä hengellistä musiikkia, vaikkei niissä sanoja olekaan.

Hänen yhdeksäs sinfoniansa jäi kesken, siinä on vain kolme osaa. Hänen jälkeensä jäi neljännestä osasta vain jotain luonnoksia. Mielestäni teos on kolmiosaisenakin niin täysipainoinen, ettei siihen kaipaa enää mitään.

Hyviä esityksiä on paljon, suosittelen Carlo Maria Giulini´’n johtamaa esitystä, siitä huokuu rauha ja levollisuus.

5. Henry Purcell – Hear my prayer, o Lord (Herreweghe)

“Kuule minun rukoukseni, oi Herra. Anna itkuni nousta luoksesi”. Tuossa suomeksi Henry Purcellin 8-äänisen kuorolaulun sanoma koko hartaudessaan ja syvyydessään. Graduale-kuoro esitti teoksen aikoinaan, ehkä siksikin se on tullut minulle hyvin läheiseksi.

Suosikkini on Herreweghen johtama versio, jonka laulaa Collecium Vocale Gent (Hollannissa).

Henry Purcell (1659-1685) sävelsi aikanaan uskomattoman tuotannon kun ottaa huomioon, että hän kuoli ilmeisesti tuberkuloosiin jo 36-vuotiaana.

6. Victoria O magnum mysterium

Tämä liittyy sanoiltaan jouluun, mutta mielestäni sopii hengeltään erinomaisesti kuunneltavaksi myös paastonaikaan. Teksti on 1300-luvulta ja sen ovat säveltäneet monet merkittävät säveltäjät. Suosikkini on Tomás Luis de Victorian säveltämä versio. Paavalinkirkon kuoro esitti sen ihmeen kauniisti konsertissaan viime joulukuussa.

Sanat käännettynä ovat:

Oi valtava mysteeri

ja suuri sakramentti

että eläimet saivat nähdä vastasyntyneen Herran

makaamassa seimessä.

Siunattu neitsyt,