18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Kallion kirkko

Rakenna joulupuu on Liisa Berghällille tärkeä jouluperinne

20.11.2019, 13:07 /  päivitetty 19.10.2021, 17:11
Jouluiloa voi jakaa laajemmaltikin. Kaikissa Helsingin seurakunnissa on keräys, jonka kautta voit lahjoittaa paketin, lahjakortin tai muuta jouluun sopivaa tuntemattomalle, apua tarvitsevalle lähimmäiselle.
Nainen vihreässä villapaidassa käärii joululahjaa pakettiin

Liisa Berghäll osallistuu Rakenna joulupuu –keräykseen, koska kristityn toimenkuvaan kuuluu jakaminen. Hän on osallistunut keräykseen useana jouluna. Berghäll saa Kallion kirkon joulupuusta lapsen lahjatoiveen, hankkii lahjan, paketoi sen ja käy viemässä Alppilan kirkon diakoniatoimistoon.

— Toiveet ovat enimmäkseen leluja, joskus on toivottu myös askartelu- ja taidetarvikkeita, Berghäll kertoo.

— Lapsilla on yleensä hyvin tarkka toive, mikä on hyvä asia. Voi luottaa siihen, että lahja on mieleinen. Kerran eräs tyttö toivoi autosarjaa ja mietin pitkään ja hartaasti, millainen sarja olisi hyvä. Minulle ei olisi tullut mieleen sellaista hankkia.

Paketin kylkeen voi laittaa kortin, mutta vastaanottajalle ei kerrota, keneltä lahja on, eikä lahjan antajakaan tiedä saajasta kuin iän ja lahjatoiveen. Berghällin mielestä se on hyvä.

— Omasta lapsuudesta muistaa vielä sen, että ei saanut paljoa tavaraa ja kuinka iloiseksi tuli joululahjoista. Lahjan antamisessa tärkeää on se, että sen saaja tulee iloiseksi. Oma hyvä mieli tulee siinä ikään kuin sivutuotteena.

Lahjan saajat löytyvät diakonian ja sosiaalitoimen kautta. Diakoniatyöntekijät välittävät asiakkaiden lasten lahjatoiveet eteenpäin. Kallion seurakunnan johtava diakoniatyöntekijä Anne Mäki-Kokkila kertoo, että kirkossa on todella hyviä kokemuksia keräyksestä.

— Moni lahjan saanut aikuinen on ollut liikuttunut siitä, että on niin paljon ihmisiä, jotka ovat jouluna halunneet muistaa juuri häntä tai hänen perhettään. Monet lahjoittajat haluavat osallistua joka vuosi ja kysyvät joulun lähetessä, että onhan taas joulupuu kirkossa.

Berghällin mielestä tärkeintä keräykseen osallistumisessa on tasaaminen.

— Raamatussa sanotaan, että niiden, joilla on paljon, pitää antaa niille, joilla on vähemmän. Jakaminen kuuluu kristityn toimenkuvaan.

Berghällistä jakaminen on tärkeää ympäri vuoden, mutta jouluna eriarvoisuus korostuu, etenkin lasten keskuudessa. Toiset saavat paljon lahjoja ja toiset eivät mitään.

— Yhden toiveen toteuttaminen on pieni teko, jos ajattelee isoja yhteiskunnallisia epäkohtia, Berghäll toteaa.

— Mutta pyrittäessä kohti oikeudenmukaisempaa maailmaa, voi helpottaa jonkun elämää myös pienillä teoilla. Jumala lahjoitti meille oman Poikansa ja me muistelemme Häntä antamalla toisillemme lahjoja.

Teksti: Ella Luoma

Kuva: Esko Jämsä