19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Kannelmäen seurakunta

Helsingin kaupunginorkesteri kotikaupunkikiertueella – Ainutlaatuinen konsertti Kannelmäen kirkossa

10.12.2019, 17:02 /  päivitetty 11.12.2019, 08:43
Helsingin kaupunginorkesteri teki tänä vuonna Suomalaisen musiikin päivän kunniaksi kotikaupunkikiertueen. Kiertueen Armas Janne -konsertit soitettiin Vuotalossa 5.12. ja Kannelmäen kirkossa 7.12. sekä Musiikkitalossa 8.12.
Helsingin kaupunginorkesteri solistinaan viulisti Alina Pogostkina konsertissa Kannelmäen kirkossa 7.12.2019

Orkesteri todisti, että Kannelmäen kirkko sopii erinomaisesti konserttikirkoksi. Sinfoniaorkesteri soi sekä herkän hiljaisesti että muhkean jylhästi kirkon täydeltä.

Konsertin ohjelmassa oli ajankohtaan sopivasti Jean Sibeliuksen musiikkia: Kaksi humoreskia viululle ja orkesterille op. 87, Neljä humoreskia viululle ja orkesterille op. 89 ja Sinfonia nro 3. Humoreskien kantaesityksestä on kulunut sata vuotta. Kannelmäen kirkossa ne kuultiin historiallisesti alkuperäisversioina. Konsertin solisti, kansainvälinen tähtiviulisti ja vuoden 2005 Sibelius-viulukilpailun voittaja Alina Pogostkina hurmasi taiturillisella ja sävykkäällä soitollaan. Ylimääräisenä kuultiin Toivo Kuulan sävellyksiä.

Ainutlaatuista konsertissa oli myös se, että se soitettiin ilman kapellimestaria. Huippuammattilaiset muusikot soittivat keskittyneesti ja vahvasti läsnä olevasti teosten kamarimusiikillisia ulottuvuuksia korostaen.

Kannelmäen kirkossa esiintyjät ja yleisö ovat lähellä toisiaan. Armas Janne -konsertissa nelisensataa kuulijaa pääsi kuin aitiopaikalta näkemään kuutisenkymmentä soittajaa ja vaikuttumaan ainutlaatuisesta musiikkielämyksestä. Sinfoniaorkesteri saatiin mahtumaan kuoriosaan huolellisten mittaamisten, hyvän yhteishengen ja rakennettujen levennysten ansiosta.

Helsingin kaupunginorkesteri on koko kaupungin orkesteri, kuten intendentti Aleksi Malmberg puheenvuorossaan muistutti. Yleisö toivotti orkesterin lämpimästi tervetulleeksi toistekin soittamaan Kannelmäen kirkkoon.

Konserttiin oli vapaa pääsy, ohjelman sai ostaa viidellä eurolla. Ohjelmatuotto lahjoitetaan koulun rakentamiseen Pohjois-Ugandan Bidibidin pakolaisalueelle Kirkon Ulkomaanavun kautta.