20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Lauttasaaren seurakunta

‍Pääsiäinen on kirkkovuoden kohokohta

05.03.2018, 10:10 /  päivitetty 05.03.2018, 15:48

Pääsiäistä edeltää 40-päiväinen paaston eli valmistautumisen aika, joka kutsuu itsetutkisteluun, katumukseen ja parannukseen. Paastonaika päättyy hiljaiseen viikkoon, jolloin seuraamme Jeesuksen kärsimystietä askel askeleelta.

Pääsiäisyöstä alkaa 50-päiväinen pääsiäisaika, joka kestää helluntaihin asti. Kun paastonajalle luonteenomaista katumusta ilmentävä polvistuminen, pääsiäisaikaan kuuluu taas iloa ja kiitosta osoittava seisominen: on vihdoin lupa riemuita täysin sydämin Jeesuksen ylösnousemuksesta.

Hiljaisen viikon päivät ovat saaneet nimensä sekä Raamatun tapahtumien että suomalaisen perinteen mukaan.

Hiljainen viikko alkaa palmusunnuntaista. Kun Jeesus ratsasti aasilla kohti Jerusalemia, ihmiset tervehtivät hän palmunoksilla. Palmunlehvät symboloivat voittoa ja ikuista elämää.

Malkamaanantaina muistetaan kärsivää, viatonta Jeesusta. Sananlasku Nähdä rikka toisen silmässä, muttei malkaa omassa on tuttu monille. On helpompi huomata virheitä toisessa kuin itsessään.

Tikkutiistai tulee vanhan kansan uskomuksesta, jonka mukaan tuona päivänä vuollut sytykkeet olivat erityisen hyviä. Niiden avulla karkotettiin pahat henget pihamaalta.

Kellokeskiviikkona lehmät saivat taas kellot kaulaansa hiljaisen viikon jälkeen.

Kiirastorstai aloittaa pääsiäispyhien ajanjakson. Suomenkielinen nimi kiirastorstai tulee ruotsin sanasta skära eli puhdistaa. Kiirastorstaina katuva syntinen puhdistettiin "tuhkakeskiviikon tuhkamerkistä" ja hän sai jälleen oikeuden osallistua ehtoolliselle.

Kiirastorstain messua vietetään Jeesuksen viimeisen ehtoollisen muistoksi. Messun toinen aihe on Kristus palvelijana, koska Jeesus pesi kiirastorstaina opetuslasten jalat. Messun aikana kirkossa palaa 12 kynttilää apostolien ja yksi Kristuksen muistoksi. Kynttilät sammutetaan yksi kerrallaan, viimeiseksi jää palamaan Kristuksen kynttilä. Tämän jälkeen alttari peitetään mustaan ja näin valmistaudutaan pitkäperjantain suruun.

Suomenkielinen nimi pitkäperjantai on käännös suoraan ruotsin långfredag-sanasta.

Lankalauantain nimelle ei löydy perinteestä johtuvaa selitystä, vaan se tulee ruotsin sanasta lång. Useissa seurakunnissa pääsiäisyön messut alkavat jo lauantain puolella.

Pääsiäissunnuntai päättää hiljaisen viikon. Silloin Jeesus nousi kuolleista. Pääsiäissunnuntai on tärkein juhlapyhä ja vietämme silloin messua, jossa juhlistetaan Kristuksen ylösnousemusta.

Toisena pääsiäispäivänä muistetaan Jeesuksen ilmestymistä opetuslapsille.