24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute
Malmin hautausmaa

Hautausmaa elää -tapahtumaviikkoa vietetään Malmin hautausmaalla

13.08.2019, 13:24 /  päivitetty 15.08.2019, 15:14
Elokuussa Malmin hautausmaan nurmialueella järjestetään Hautausmaa elää -kulttuuritapahtuma. Viikon ajan on mahdollisuus muun muassa tutustua hautausmaalle haudattujen elämäntarinoihin sekä hautausmaan kukkiin, puihin ja pensaisiin opastetuilla kävelyillä. Kulttuuriviikkoon sisältyy myös kaksi ulkoilmaelokuvanäytöstä, Kantaja-näytelmä, musiikkia ja hautausmaasta kertovan kirjan julkaisutilaisuus.
Hautausmaa elää tapahtumaviikon mainos

Hautausmaapapin kirja ja opastetut kävelyt tutustuttavat ihmistarinoihin

Malmin hautausmaalla on tänä ja viime kesänä työskennellyt hautausmaapappi, jonka tehtävänä on olla jokaista, eri syistä hautausmaalle tulevaa ihmistä varten.

Hautausmaapappi Kai Sadinmaa on tutustunut Malmin hautausmaalle haudattujen elämäntarinoihin ja kirjoittanut niistä kirjan Kuolleiden kirja – Eli kuinka kävelin Suomen suurimman hautausmaan halki ja opin kaiken elämästä, hautaamisesta, rakkaudenkaipuusta ja puista.

Sadinmaa on järjestänyt kesän ajan suosittuja opastettuja kävelyitä, joilla on voinut tutustua tunnettuihin ihmistarinoihin. Kävelyt jatkuvat syyskuun puoliväliin ja niille voi ilmoittautua kai.sadinmaa@evl.fi.

Kulttuuriviikko Malmin hautausmaalla elokuussa

Elokuussa hautausmaan laajalla nurmialueella järjestetään Hautausmaa elää -tapahtumaviikko, jonka ohjelmassa on opastettujen kävelyiden lisäksi kaksi ulkoilmaelokuvanäytöstä, näytelmä, Sadinmaan kirjan julkistamistilaisuus ja teemaan sopivaa musiikkia. Alla ohjeita tapahtumaan saapuville.

Malmin hautausmaa on kulttuurihistoriallisesti merkittävä paikka sekä kaunis, laaja puutarha-alue, jonne ihmiset tulevat kävelyille ja virkistymään. Sadinmaan mukaan elokuvien esittäminen hoidetaan hautausmaata ja hautoja kunnioittaen erillisellä nurmialueella – ei hautojen välittömässä läheisyydessä. Sadinmaa kertoo, että esitettävät elokuvat ovat kauniita ja lempeitä teoksia. Hän toivoo, että tapahtuma voisi lisätä kiinnostusta hautausmaita kohtaan ja vahvistaa hautausmaakulttuuria ja kuoleman hyväksymistä osana elämää.

Ohjeita tapahtumaan saapuville

Tapahtuma-alue on hautausmaan Pohjoisen portin lähellä. Järjestäjät toivovat, että tapahtumiin saavutaan oman auton sijaan julkisilla liikennevälineillä.

Jos kuitenkin tulet autolla, aja hautausmaalle pohjoispäästä Tattariharjuntien ja Malmin kalmistotien kautta. Kaikilta porteilta on opastus tapahtuma-alueelle.

Varaa oma istuinalusta nurmikolle sekä säänmukainen varustus. Esitykset pidetään, vaikka hiukan vettä ripsisi. Sateenvarjoa ei katsomossa voi käyttää. Alueen laidalla on rajallinen määrä puistonpenkkejä ja laidalla voi käyttää myös omaa retki-istuinta.

Hautausmaa elää -tapatumaviikon ohjelma 18.–24.8.

Tapahtuma-alue: Malmin hautausmaalla Pohjoisen portin edessä olevalla nurmikentällä. Ohjelma alla.

Elävät kivet -kävelyt elokuvanäyttelijöiden haudoille su 18.8. klo 14 ja la 24.8. klo 16. Lähtö Viikin kirkolta. Kesto noin 2 h, reitti ei ole esteetön. Hinta 10 e, tuotto Kirkon ulkomaanavun kautta koulutuksen tukemiseen Ugandassa. Oppaana Risto Alaja. Ilm. ralaja289@gmail.com.

Kuolleiden kirjan julkistamistilaisuus ma 19.8. klo 19. Kai Sadinmaan kanssa keskustelemassa kirjailija Pirkko Saisio. Joose Keskitalo, laulu.

Hämärtyvän kesäillan ulkoelokuvanäytökset klo 21: ma 19.8. F.W. Murnaun Sunrise - A Song of Two Humans, livesäestys Yrjänä Sauros ja Mikko Perkola. Ti 20.8 Risto Jarvan Jäniksen vuosi. Vapaa pääsy.

Kuolleiden kirja -kävelyt ti 20.8. ja ke 21.8. klo 18. Kesto 1,5 h, vapaa pääsy. Ilm. kai.sadinmaa@evl.fi. tai viestillä p. 050 475 3295.

Kari Hotakaisen Kantaja-näytelmä to 22.8. klo 18.

Malmin enkelit laulaa Viikin alikulkutunnelissa pe 23.8. klo 18.

Jumalan puutarha -kasvikävely la 24.8. klo 14. Tutustutaan hautausmaan puiden, pensaiden ja kukkien rikkaaseen maailmaan ylipuutarhuri Paula Niemelän johdolla. Lähtö Pihlajamäentien portilta klo 14.

Lisätiedot: Kai Sadinmaa 050 475 3295.

Tapahtumaa tukevat Helsingin Seurakuntayhtymä, Helsingin kaupunki ja Suomen elokuvasäätiö. Lisätietoa tapahtumaviikon ohjelmasta löydät Malmin hautausmaan Facebook-sivulta.