19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Malmin hautausmaa

Hautausmaapappeja voi pian tavata kaikilla Helsingin hautausmailla

09.05.2019, 14:50 /  päivitetty 13.05.2019, 09:22
Malmin hautausmaalla on jo toista kesää tavattavissa arkipäivisin pappi. Hyvän kokemuksen ja myönteisen vastaanoton vuoksi tänä kesänä kaikilla Helsingin seurakuntien hautausmailla päivystää pappi.
Hautausmaapappi Kai Sadinmaa Itäisen kappelin edustalla Malmin hautausmaalla

Idean hautausmaapapista sai vuosi sitten Malmin kirkkoherra Heikki Arikka. Hän palkkasi ensimmäiseksi hautausmaapapiksi Kai Sadinmaan.

Hautausmaapappi Kai Sadinmaa on kuljeskellut Malmin hautausmaalla ja on ollut kenen tahansa juttuseuraa kaipaavan käytettävissä, oli kyseessä sitten hautausmaan puistotyöntekijä tai haudalle kukkia laittamaan tullut omainen.

– Hautausmaapapin työ on läsnäoloa hautausmaalla ja ihmisten kohtaamista. Tämä vaatii papiltakin jonkun verran rohkeutta mennä ihmisten luokse, koska he eivät välttämättä tule "häiritsemään" hautausmaalla olevaa pappia. Mutta nyt saa todellakin tulla juttelemaan, Sadinmaa sanoo.

Sadinmaasta ihmiset ovat hautausmaalla helpommin lähestyttäviä, koska sinne tullaan eri tunnelmissa kuin vaikkapa kauppakeskukseen. Tärkeintä hautausmaapapin työssä on läsnäolo. Sadinmaa on toiminut myös hautausmaiden kausityöntekijöiden työpaikkapappina.

– Tämä työ ei ole suorittamista, vaan on löydettävä oma, luonteva tyyli tehdä tätä. Itse otin hautausmaapapin tehtävän myös rukouksena ja retriittinä. Kuljin hautausmaalla rukousnauhan kanssa rukoillen ja loin sinne rukouksen ilmapiiriä. Sellaistakin voi olla hautausmaapapin työ.

Päivystykset Helsingin hautausmailla

Nyt hautausmaapappien päivystystä laajennetaan koskemaan kaikkia Helsingin seurakuntien hautausmaita ja hanketta on vetänyt Kai Sadinmaa. Hautausmaapäivystykset alkavat hautausmailla ensi viikolla eli viikolla 20. Sadinmaan lisäksi hautausmailla päivystää pappeja Helsingin seurakunnista.

Hautausmaapappiin voi myös ottaa yhteyttä puhelimitse ja varata keskusteluajan, jos häntä ei pääse tapaamaan päivystysaikana tai pappi ei ole käynnin aikana paikalla. Malmilla pappi on tavattavissa pääsääntöisesti arkipäivisin muutaman tunnin ajan.

Hietaniemessä pappi on paikalla keskiviikkoisin kello 12–14, Honkanummella tiistaisin kello 12–14, Maunulan uurnalehdossa tiistaisin kello 12–14, Östersundomin kirkkomaalla tiistaisin kello 14–16. Hautausmaapapin voi löytää hautausmaalta syyskuun viimeiselle viikkoon asti.

Päivystystä päätettiin seurakunnissa laajentaa hautausmaapapin saaman hyvän vastaanoton ja työstä saadun myönteisen kokemuksen vuoksi. Lisäksi hautausmaat ovat tutkitusti helsinkiläisille tärkeitä paikkoja. Joillekin ne voivat lähes ainoa seurakuntien ylläpitämä paikka, jossa vieraillaan säännöllisesti.

Hautausmaakävelyjä ja tapahtumaviikko

Tulevana kesänä Malmin ja Hietaniemen hautausmailla järjestetään myös ohjelmaa. Hautausmaapappi Kai Sadinmaa järjestää Malmin hautausmaalla Kuolleiden kirja -kävelyjä. Kävelyt perustuvat Sadinmaan kirjoittamaan ja kesällä julkaistavaan kirjaan: Kuolleiden kirja – Eli kuinka kävelin Suomen suurimman hautausmaan halki ja opin kaiken elämästä, hautaamisesta, rakkaudenkaipuusta ja puista.

Kuolleiden kirja -kävelyitä on joka keskiviikko alkaen 15.5. ja ne jatkuvat syyskuulle (ei viikoilla 30 ja 31). Kävelyille kokoonnutaan kello 18 hautausmaakappelin edessä. Kunkin kierroksen aiheet ja kohteet tarkentuvat myöhemmin. Kierrokselle otetaan rajoitettu määrä henkilöitä. Ilmoittautumiset sähköpostitse: kai.sadinmaa@evl.fi

Hietaniemen hautausmaalla on Open mic-runonlausuntatapahtuma lauantaina 6.7. kello 16. Mikki on vapaa halukkaille lausujille. Tilaisuuden järjestävät Helsingin seurakuntayhtymä ja Helsingin lausujat ry. Ennakkoilmoittautumiset: kai.sadinmaa@evl.fi

Malmin hautausmaalla järjestetään kesän lopulla ensimmäistä kertaa myös Hautausmaa elää! -tapahtumaviikko 19.–25.8. Ohjelmassa on ohjattuja kävelyjä, konsertteja, ulkoilmaelokuvanäytös Auringonnousu (F.W. Murnau) Yrjänä Sauros-duon säestämänä, Kari Hotakaisen kirjoittama Kantaja-näytelmä ja Sadinmaan Malmin hautausmaalle sijoittuvan Kuolleiden kirja -teoksen julkistamistilaisuus. Sadinmaan kanssa keskustelemassa on kirjailija Pirkko Saisio. Viikon tapahtuma-aikataulu julkaistaan myöhemmin.

Lisätietoja: Hautausmaapappi Kai Sadinmaa p. 050 475 3295, kai.sadinmaa@evl.fi

Kuvassa Kai Sadinmaa Malmin hautausmaan itäisen kappelin edustalla. Kuva: Meri Holopainen.