19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Malmin hautausmaa

Hautausmaapappi uskoo läsnäolon ja rukouksen voimaan

10.07.2018, 10:59 /  päivitetty 12.07.2018, 10:35

Malmin hautausmaalla yleisen vessan nurkilla istuskelee pappi. Mukana on pyörä, jonka ohjaustangolla istuu pieni talitiainen. Se odottaa leivänmurusia, joita on tarjolla, kun hän avaa eväsleipäpakettinsa.

Pappi on Kai Sadinmaa, kolme viikkoa sitten tehtävässään aloittanut hautausmaapappi.

Ajatus hautausmaapapista syntyi Malmin kirkkoherra Heikki Arikalle talvisena päivänä, kun hän pysähtyi miettimään, missä ihmiset liikkuvat. Arikka tuli tulokseen, että kesällä ihmiset liikkuvat hautausmailla.

– Meillä on sairaala-, oppilaitos- ja vankilapappeja, mutta ei pappia siellä, missä ihmiset käyvät muistelemassa läheisiään, Arikka pohti.

Siinä syntyi ajatus kokeilulle, joka toteutetaan kesän ajan Malmin hautausmaalla. Kesä-heinäkuussa hautausmaapappina toimii Sadinmaa, elokuussa hautausmaalta löytää pastori Jukka Holopaisen.

Jos heinäkuussa sataa, Sadinmaan tavoittaa Malmin ostoskeskuksesta.

Työkaluna rukous

Mystikoksikin itseään kutsuva Sadinmaa kuljeskelee hautausmaa-alueella. Hän on kenen tahansa käytettävissä, joka haluaa jutella – oli juttuseuraa kaipaava sitten hautausmaan puistotyöntekijä tai haudalle kukkia laittamaan tullut omainen.

– Keskustelua syntyy säästä ja arkisista asioista. Joskus joku muistelee, että läheisen kuolemasta on nyt 15 vuotta.

Sadinmaa käyttää työkalunaan rukoushelmiä ja rukoilee kävellessään. Mitä hautausmaalla hiljaa kulkeva pappi Jumalalta pyytää?

– Ainakin sitä, että kohtaan niitä ihmisiä, jotka sitä tarvitsevat.

Sadinmaan työ on vastoin kaikkia nykyajan standardeja: tuloksellisuutta ei voi mitata. Joskus pastoria häiritsee kävellä puku päällä hautausmaalla, jossa puistotyöntekijät kitkevät ja kastelevat ”niska limassa”.

– Joskus tulee ajatus, että nuo ajattelevat, että mitähän tuo turha jätkä tuolla taas kävelee.

Sadinmaa kokee työnsä keskustelun lisäksi läsnäolona ja rukouksena.

– Kun täällä on uurnanlasku, en änkeä mukaan. Seison usein kauempana ja mielessäni kannan niitä ihmisiä rukouksissani. Uskon, että tällaisilla asioilla on merkitystä.

Sadinmaa kannustaa ihmisiä ottamaan yhteyttä – ajankin voi varata. Yli 60 hehtaarin kokoiselta hautausmaalta voi papin löytäminen olla vaikeaa.

Papille, jolle hiljaisuus ja meditaatio ovat tärkeitä, työ tuntuu lähes kahden kuukauden mittaiselta retriitiltä.

Tehtävä, joka yhdistää

Sadinmaa on aktiivinen sosiaalisessa mediassa ja tunnettu kirkon kriitikko ja oman tiensä kulkija. Papin uusi tehtävä kirvoitti kuitenkin satoja tykkäyksiä.

Sadinmaa kertoo olleensa usein roolissa, jossa asetutaan vastakkain. Nyt hän kokee roolinsa yhdistävänä, sillä uudesta pestistä tykkäsivät sekä kirkon konservatiivit että liberaalit.

– Ihmiset ovat olleet tästä työstä kosketettuja. Työstäni ovat tykänneet myös ne, joiden kanssa olen ollut napit vastakkain. Se on liikuttanut minua.

Kulkiessaan hautausmaalla Sadinmaa on ehtinyt miettiä, miten työtä voisi kehittää. Ehkä ohjattuja kävelyretkiä, joissa yhdistyisi historia ja hengellisyys. Sosiaalisessa mediassa hän on alkanut julkaista hetkiä hautausmaalta.

Yhdessä viimeisimmistä postauksista Sadinmaa esitteli oravien pelastuslautan. Se on puunpala vesialtaassa, jonne aikoinaan hukkui paljon oravia.

Hautausmaapapilla 10 000 askeleen päivätavoite tulee helposti täyteen. Nyt pitäisi vain hankkia työhön sopivammat kengät. Ehkä mustat lenkkarit.

Kai Sadinmaan tavoittaa numerosta 050 911 4021 pääsääntöisesti ma–pe klo 9–17.