19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Malmin seurakunta

Paasto valmistaa pääsiäiseen

tervetuloa mukaan ekopaastoon

Pääsiäistä edeltäviä 40 arkipäivää kutsutaan paastonajaksi.

Paaston pituuden esikuvana on Uudessa testamentissa kuvattu Jeesuksen paasto autiomaassa. Vanhassa testamentissa esikuvia ovat muun muassa Mooseksen paasto vuorella, profeetta Elian paasto ja Niniven kaupungin saama katumusaika.

Paastonajan tarkoitus on katumus, hiljentyminen ja Jumalan pyhyyden ja rakkauden tutkiminen. Jumalan rakkauden ajatellaan näkyvän Jeesuksen kärsimyksessä ja kuolemassa.

Paastoon kuuluu myös kasvaminen yhä vastuullisempaan elämäntapaan ja omastaan luopuminen hädänalaisten hyväksi. Kirkon ekopaasto-kampanja antaa vinkkejä paaston toteuttamiseen luonnon ja ympäristön näkökulmasta.

Palmusunnuntain jälkeen alkava hiljainen viikko seuraa Jeesuksen elämän viimeisiä vaiheita ennen pääsiäistä ja ylösnousemusta. Lue lisää.