19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Malmin seurakunta

Herkut herättivät tunteita

17.06.2020, 14:42 /  päivitetty 17.06.2020, 14:43
Jauhoja, pataruoka-aineksia, pastaa ja kahvipaketti. Mutta myös pillimehuja. Kuitenkin keksipaketti oli se, joka sai kyyneleet valumaan nuoren äidin poskille.
Kuvassa lukuisia säkkikankaisia ostoskasseja tiiviisti aseteltuna lattialle. Kassien sisällä kuivaelintarvikkeita, näkyvissä esimerkiksi näkkileipä- ja keksipaketteja.

Malmin Varustamosta jaettiin kesänaloituskasseja koulujen kesäloman alkaessa ryhmälle lapsiperheitä.

”Olemme jakaneet ruoka-apukasseja Varustamosta poikkeusoloissa pitkin kevättä. Maaliskuussa, koulujen sulkeuduttua, myös jonoissa alkoi näkyä perheiden uudenlainen tilanne. Lapset olivat yllättäen kotona syömässä jokaisen aterian”, kertoo diakoniatyöntekijä Tuulia Kivisaari.

Heti poikkeustilan alkuhetkistä seurakunnan diakoniatyöhön alkoi tulla yhteydenottoja yksityishenkilöiltä, jotka halusivat tukea paikallisia lapsiperheitä, kertoo seurakunnan diakoniajohtaja Elina Leppihalme.

Hän alkoi kehitellä ajatusta lapsiperheitä ilahduttavasta kesänaloituskassista.

”Moni vanhempi on odottanut koulujen kesälomien alkua ristiriitaisin tuntein.”

Diakoniatyössä tiedetään hyvin, minkälainen vaikutus perhedynamiikkaan voi olla yksinomaan sillä, että koululaiset ovat olleet kotona jo useiden kuukausien ajan.

Kivisaari otti yhteyttä alueen yrittäjiin. ”Jos koronasta on seurannut mitään hyvää, on se tämä konkreettinen auttamisenhalu”, hän toteaa. ”Yksityishenkilöt ovat halunneet tukea alueen lapsiperheitä, mutta myös monet alueen yrittäjät lähtivät innolla mukaan.” Joku lahjoitti kassiin jääteetä, toinen lahjakortin. Tuotteet kasseihin keräiltiin K-Citymarket Malmissa, jossa mukaan sujautettiin myös lahjakortti. Kivisaari kiittelee kauppias Maria Ruokokoskea, jonka vilpitön halu auttaa lapsiperheitä innosti kassiprojektin edistämisessä.

Tämänkertaiset kassit jaettiin kohdennetusti ryhmälle diakoniatyön ja kaupungin lapsiperheiden sosiaaliohjauksen asiakasperheitä.

Herkuissa säästellään

Keksipaketin löytyminen kassista sai kyyneleet valumaan nuoren yksinhuoltajaäidin poskille. Herkut ovat olleet asia, joka on loistanut poissaolollaan ruokaostoksista siitä lähtien, kun äidin työpaikka meni konkurssiin.

Kassista löytyneistä herkuista iloitsi myös nuorehko isä, joka kurkisteli kassin uumeniin. ”Kaikki kassin sisältö tulee tarpeeseen, mutta en usko lastemme niinkään riemuitsevan kauraryyneistä tai jauhoista. Mutta he kyllä ilahtuvat, kun voimme yllättää vaikka kekseillä ja mehulla.”

Herkkujen ottaminen mukaan kassin sisältöön on Tuulia Kivisaaren mukaan myös hiljainen kannustus perheille lähteä ulos retkelle. ”Kokosimme kassin sisällön niin, että sieltä löytyy arkea helpottavia kuivaelintarvikkeita, mutta myös helposti mukaan otettavia retkieväitä.” Kivisaari toteutti kesänaloituskassiin myös reseptivihkosen, joka vinkkaa, miten kassin tuotteista syntyy helposti vaikkapa pannuleipää tai pasta-ateria.

Kuvassa diakoniatyöntekijä Tuulia Kivisaari Malmin seurakunnasta. Nauravaisen Tuulian edessä säkkikankainen ostoskassi.

Vihkonen kiinnosti kovasti erästäkin 10-vuotiasta tyttöä, joka oli mukana noutamassa kassia. Nuori neiti suunnitteli jo, miten pyöräyttää diakonien ohjeen mukaan kaurakeksit viittä sisarustaan ilahduttamaan.

Haluatko auttaa?

Mikäli sinulla on halu auttaa Malmin seurakunnan alueella asuvia lapsiperheitä, diakoniatyöllä on parhaillaan käynnissä keräys huvipuistorannekkeiden hankintaa varten.

Kotimaanapu.fi-sivustolla on käynnissä Lahja lapselle -keräys, jonka avulla toteutetaan Malmin seurakunnan alueella asuvien lasten haaveita päivästä huvipuistossa tai muussa kesäkohteessa.

Keräyksen löydät täältä.

Kiitos

Kiitämme lämpimästi jokaista yksityistä lahjoittajaa. Lisäksi kiitämme yhtä lämpimästi kesänaloituskassi-yhteistyöstä seuraavia:

Brunberg,

K-Citymarket Malmi,