19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Meilahden kirkko

Luvassa juhlakonsertteja ja harvinaisuuksia

24.10.2018, 09:57 /  päivitetty 26.10.2018, 15:32
Kuun vaihteen konserteissa on mahdollista kuulla monenlaista laulua eri kuoroilta ja lauluyhtyeiltä. Kallion kirkossa kuullaan varsinainen harvinaisuus - Toivo Kuulan Stabat mater.

Kaksin käsin – Suomen Solistiyhdistyksen konsertti

pe 26.10. Temppeliaukion kirkossa

Cembalistien Elina Mustonen ja Ilpo Laspas konsertissa kuullaan barokkimusiikkia kahdella cembalolla soitettuna perjantaina 26.10. kello 19 Temppeliaukion kirkossa, Lutherinkatu 3, 00100 Helsinki. Keskiössä ovat J.S. Bachin sekä hänen poikansa W.Fr. Bachin teokset. Suomen Solistiyhdistyksen konsertti. Vapaa pääsy, käsiohjelma maksaa 10 €.

Kamarikuoro Värinän viisivuotisjuhlakonsertti

la 27.10. Paavalinkirkossa

Kamarikuoro Värinän 5-vuotisjuhlakonsertti pidetään lauantaina 27.10. kello 15 Paavalinkirkossa, Sammatintie 5, 00550 Helsinki. Kuoroa johtaa Noora Hirn. Ohjelmassa on teoksia säveltäjiltä Jean Sibelius, Joonas Kokkonen, Per Nørgård, Francis Poulenc ja Josef Rheinberg. Liput konserttiin maksavat 20 / 10 €.

Uusi laulu -kuoron 20-vuotisjuhlakonsertti

su 28.10. Vuosaaren kirkossa

Uusi laulu -kuoro juhlistaa 20-vuotisjuhlaansa konsertilla sunnuntaina 28.10. kello 17 Vuosaaren kirkossa, Satamasaarentie 7, 00980 Helsinki.

Kuoroa johtaa Hanna Virtanen. Konsertissa esiintyvät myös Janne Maarala, piano, Rebekka Nikula, huilu, Lasse Kortelainen, basso, ja Henrikki Mertaniemi, perkussiot. Vapaa pääsy, ohjelma maksaa 7 €.

Mun sydämeni tänne jää – lauluja luopumisesta

su 28.10. Eke´s Pubissa

Malmin seurakunta järjestää lauluillan Mun sydämeni tänne jää – lauluja luopumisesta sunnuntaina 28.10. kello 17 Eke´s Pubissa, Kirkonkyläntie 7, 00700 Helsinki. Ohjelmassa on pyhän hipaisemia pop-lauluja ja iskelmiä. Mukana ovat Malmin enkelit sekä Lissu ja Lautturit, ja yhdessäkin pääsee laulamaan. Vapaa pääsy.

Paradisi Gloria -juhlakonsertti

su 28.10. Kallion kirkossa

Säveltäjä Toivo Kuulan kuolemasta tuli keväällä kuluneeksi sata vuotta. Lyhyeksi jääneestä elämästään huolimatta hänen panoksensa Suomen säveltaiteelle erityisesti kuoromusiikin alalla on ollut korvaamaton. Helsingin vanhin luterilaisten kirkkojen kuoro, Kallion Kantaattikuoro, juhlistaa säveltäjämestarin juhlavuotta järjestämällä juhlakonsertin Paradisi Gloria sunnuntaina 28.10. kello 18 Kallion kirkossa, Itäinen papinkatu 2, 00530 Helsinki.

Konsertin päänumerona on Kuulan harvoin kuultu Stabat Mater, joka valmistui vuonna 1915 Viipurissa. Kuula ei kuitenkaan ollut tyytyväinen lopputulokseen, vaan alkoi tehdä korjauksia teokseen, ja mahdollisesti hävitti osan partituurista. Säveltäjän elämä kuitenkin traagisesti katkesi keväällä 1918, ja jo kertaalleen valmis teos oli jälleen kesken. Leevi Madetoja täydensi sen hellävaroen niin, että se voitiin esittää Kuulan muistokonsertissa keväällä 1919. Kuulan ja Madetojan käsialat ovat kuitenkin niin samanlaiset, että on mahdotonta varmuudella tietää Madetojan osuutta kappaleeseen. Stabat Mater on kuitenkin tästä syystä eräänlainen mysteeri ja Kuulan testamentti. Sävelkieleltäänkin se on varsin uniikki, yhdistäen impressionistiset värit jopa wagneriaaniseen dramatiikkaan.

Vuonna 1994 perustettu Moskovan Tsaikovski-konservatorion kamarikuoro tekee ensivierailunsa Helsinkiin. Kuoro koostuu konservatorion kuoronjohdon ja laulun opiskelijoista, joista jo suuri osa tekee uraa myös kuoronjohtajina. Kuoron taiteellinen johtaja on konservatorion kuoronjohdon osaston johtaja, professori Aleksander Solovjev. Kuoro konsertoi ahkerasti kotimaassaan ja on tehnyt viime vuoden aikana kiertueita mm. Kiinaan, Japaniin ja Itä-Eurooppaan.

Kallion Kantaattikuoro, Helsingin Laulu ja vokaaliyhtye Incanto ovat viime vuosien aikana onnistuneet nostamaan profiiliaan kohti hyvien amatöörikuorojemme kärkeä, ja muodostavat yhdessä Moskovan konservatorion kuoron kanssa noin sadan laulajan hyvätasoisen koneiston pariksi suurelle orkesterille. OMA Orchestra koostuu nuorista musiikin ammattiopiskelijoista.

Lokakuisena iltana Kallion kirkossa kohtaavat siis hyvin monenlaiset musiikin tekijät, suomalaiset ja venäläiset, opiskelijat ja taitavat harrastajat, ja myös eri ikäiset - kotimaisten kuorojen ikähaarukka on alle kolmikymppisestä yli kuusikymppiseen, orkesteri ja vieraamme taas ovat nuorta opiskelijakaartia. Laulusiltoja siis rakennetaan maantieteellisten rajojen, kulttuurirajojen ja muusikkosukupolvien rajojen yli.

Harvoin kuultu suomalainen kirkkomusiikin mestariteos, ainutkertainen esiintyjäkaarti ja vielä hetken käsillä oleva Kuulan muistojuhlavuosi tekevät tästä konsertista ainutlaatuisen.

Konsertissa esiintyvät Kallion Kantaattikuoro, Moskovan Tšaikovski-konservatorion kamarikuoro, Helsingin Laulu, Vokaaliyhtye Incanto sekä Oma Orchestra. Konsertin johtaa Tommi Niskala. Ohjelmassa on Toivo Kuula: Stabat Mater, Eteläpohjalainen sarja nro 1 ja kuoromusiikkia a cappella. Liput konserttiin maksavat 20 / 15 €, ja niitä saa kuorolaisilta, osoitteesta www.kallionkantaattikuoro.fi ja ovelta.

Fot mot jord – Eero Sipilä 100 vuotta -konsertti

su 28.10. Meilahden kirkossa

Suomalainen kamarikuoro esittää yhdessä urkuri Peter Peitsalon kanssa säveltäjä Eero Sipilän keskeisimmät kuoro- ja urkuteokset sunnuntaina 28.10. kello 18 Meilahden kirkossa, Pihlajatie 16, 00270 Helsinki. Kuoroa johtaa Eric-Olof Söderström. Fot mot jord – Eero Sipilä 100 vuotta -muistokonserttiin on vapaa pääsy, ohjelma maksaa 20 / 15 €.