19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Kesäkanttori Tuula Stöckell toteuttaa ihmisten toiveita

06.07.2020, 11:27 /  päivitetty 31.07.2020, 11:00
Kesäkanttori Tuula Stöckell kuvattuna kotiovella

-Parasta kanttorin työssä on monipuolisuus. Kun tykkään soittaa viulua ja laulaa, niin saan tehdä sitä niin paljon kuin haluan. Kanttorin työ tarjoaa paljon luontevia tilanteita, jossa musiikki on läsnä. Kaikki tilanteet, missä on ihmisiä mukana, ovat vuorovaikutteisia. Parhaansa heille haluaa antaa, tuumii Mikaelin seurakunnan kesäkanttori Tuula Stöckell.

Tuulalla on meneillään kolmas kesä Mikaelin seurakunnassa, ja takana myös kaksi joulua, jolloin kanttoreita tarvitaan enemmän. Hän valmistuu ensi vuonna Sibelius-Akatemiasta musiikin maisteriksi kirkkomusiikki pääaineena, ja on suorittanut aiemmin kanttorin tutkinnon Turun konservatoriossa. Tässä välissä hän on opiskellut valtiotieteen maisteriksi Turun yliopistossa.

Toiveiden toteuttaja

Erityisesti hautajaiset ovat tilaisuuksia, joihin ihmiset usein toivovat kanttorilta tiettyä musiikkia.

-Sovitan uruille erilaisia ja eri tyylisiä kappaleita. On kiva toteuttaa ihmisten toiveita, siinä luovuus pääsee kukkimaan. Kaikenlaista musiikkia toivotaan. Kun ne kappaleet ovat olleet vainajille merkityksellisiä, niin mielelläni sen teen, mikäli ne toimivat urkuversiona ja sopivat tyylillisesti tilaisuuteen. Musiikki kuulostaa toki aina erilaiselta urkusovituksena, mutta yleensä ihmiset on olleet tyytyväisiä.

Tuula on soittanut uruilla esimerkiksi Eric Claptonin Tears in Heaven ja Procol Harumin Whiter Shade of Pale, Tuula kertoo.

Urut ovat vähän niin kuin orkesteri, niillä saa hyvin soitettua tosi monenlaista musiikkia.

-Vihkiäisiin toivotaan usein elokuvamusiikkia, viimeksi häämarssina taisi olla Pacific Rimin tunnusmelodia.

-Tänä kesänä, kun konserttitarjontaa on vähän, päätimme valmistaa myös yhden konsertin musiikin maisteri Nea Merirannan kanssa. Koska Mikaelinkirkossa piano ja urut sijaitsevat kätevästi vierekkäin, päätimme toteuttaa yhden harvemmin kuullun kappaleen nimeltä Rapsodia a-mollissa. Sen on säveltänyt Clifford Demarest (1874-1946), amerikkalainen säveltäjä, joka oli itsellleni hauska uusi tuttavuus.

-Pari muuta esittämäämme kappaletta esittelen konserttipäivänä 23.7. seurakunnan facebook-sivuilla torstaitervehdyksessä. Varsinainen konsertti alkaa klo 18.00. Toivon, että ihmiset uskaltautuisivat nauttimaan musiikista paikan päälle. Kirkkoon mahtuu turvavälien kanssa hyvin.

Teksti ja kuva: Outi Jaakkola