18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Mikaelin seurakunta

Piia Kyllönen tarjoaa juttuseuraa vapaaehtoisena ja saa siitä hyvää mieltä

08.08.2022, 15:13 /  päivitetty 29.08.2022, 16:07
Vapaaehtoinen Piia Kyllönenpuolilähikuvassa kahvilaympäristössä

Vuosaarelainen Piia Kyllönen on tavannut kuluneena kesänä itseään iäkkäämpää naista parin viikon välein seurakunnan vapaaehtoisena.

-Tottakai alussa kumpikin oli vähän että kukas sä oot. Pikkuhiljaa luottamus on päässyt syntymään. Sen huomaa siitä, että toinen on kertonut rankkojakin asioita menneisyydestään. Musta on kiva, että mulle pystyy puhumaan. En mä mitään neuvoja anna, meillä on ikäeroa, enkä ole paras ihminen neuvomaan.

Piia ei koe tapaamisia mitenkään raskaina, vaan ne menevät omalla painollaan.

-Menemme hänen ehdoillaan. Jos kävellään, niin kysyn mennäänkö pidempi vai lyhyempi lenkki. Tapaamme kerhohuoneella tai joskus käymme jäätelöllä. Hyvää mieltä siitä saan, ja on mukava nähdä. Saa vanhemman ihmisen näkökulmaa moniin asioihin, mutta en kuitenkaan samalla lailla kuin omien vanhempien kanssa, se on vähän eri juttu.

Ajatus vapaaehtoistyöstä vanhempien ihmisten parissa on muhinut Piian mielessä pitempään. Viime keväänä ollessaan työttömänä hän siirtyi ajatuksista tekoihin.

-Omat vanhemmat asuvat kaukana pohjoisessa. Ensin mietin, voisinko mennä jonnekin missä vanhuksia kokoontuu. Olisin myös halunnut auttaa ukrainalaisia mutta tuohon aikaan se ei vielä onnistunut. Sitten googletin ”vapaaehtoistyö”. Kun sieltä löytyi seurakunnan ilmoitus, jossa haettiin yksinäiselle kaveria, niin se kolahti. Tiedän itsekin, miltä yksinäisyys tuntuu, Piia sanoo.

Tiedän itsekin, miltä yksinäisyys tuntuu

Prosessi eteni niin, että seurakunnan diakoni haastatteli ensin Piian ja lähti sitten hänen kanssaan tutustumiskäynnille kahvittelemaan tarvitsijan luo.

-Sitten vaihdoimme numeroita ja allekirjoitin vapaaehtoistyöntekijän kanssa tehtävät paperit.

-Tärkeintä on tarjota juttuseuraa. Jos on vapaaehtoinen kirkon kautta, ei tarvitse olla himouskovainen eikä edes kuulua kirkkoon.

Teksti ja kuva: Outi Jaakkola

Sinusta ystävä yksinäiselle?

Ystävätoiminnan startti-ilta tiistaina 13.9.2022 klo 17 Itäkeskuksessa Matteuksenkirkolla (Turunlinnantie 3). Tule ottamaan itse selvää, mistä vapaaehtoisena ystävänä toimimisessa on kyse; osallistumalla iltaan et sitoudu vielä mihinkään! Illassa kuulet mm. seurakuntien ystävätoiminnan periaatteista, vapaaehtoisen vastuista ja jaksamisesta, sekä toiminnassa mukana olleiden kokemuksista! Tilaisuudessa on kahvitarjoilu. Ilmoittaudu mukaan 12.9. mennessä.

Yhteyshenkilö: Diakoni Susanna Inkovaara p. 050 5633 900 susanna.inkovaara@evl.fi

Mikä muu homma sopisi sinulle vapaaehtoisena?

Katso, millaisia tarpeita löytyy sivulta vapaaehtoistyö.fi