20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Mikaelin seurakunta

Valitsijayhdistykset Mikaelin seurakunnassa

17.08.2018, 13:40 /  päivitetty 29.08.2018, 09:06
Kuvassa vaaliteksti minun ajatukseni minun arvoni.

Helsingissä seurakuntavaaleissa valitaan edustajat sekä seurakuntaneuvostoihin päättämään jokaisen 20 seurakunnan omista asioista että yhteiseen kirkkovaltuustoon, joka on seurakuntayhtymän ylin päättävä elin.

Tällä hetkellä Mikaelin seurakunnalla on yksi valitsijayhdistys, joka on puoluepoliittisesti sitoutumaton valitsijayhdistys. Seurakunnan jäseniä, jotka ovat kiinnostuneita oman seurakunnan ja seurakuntayhtymän toiminnan kehittämiseen nykyisissä haastavissa oloissa. Päämääränä keskittyminen asioihin, jotka ovat ratkaistavissa paikallisesti jättäen koko kirkkoa käsittävät linjat niille tahoille, joille se kuuluu (piispainkokous, kirkolliskokous).

"Mikaelin asialla", tälle listalle ovat tervetulleita ehdokkaat, jotka haluavat mukaan seurakuntaneuvostoon ja

"Mikaelilaiset - yhteisellä asialla" -lista, johon ovat tervetulleita ehdokkaat, jotka haluavat mukaan seurakuntayhtymän valtuustotyöskentelyyn.

Molempien listojen asiamiehenä ja yhteyshenkilönä on Ami Lainela, ami.lainela@tikkurila.com ja
p. 050 311 1319.

Ehdokkaaksi voi asettua konfirmoitu kirkon jäsen, joka

• täyttää 18 vuotta viimeistään 18.11.2018

• on seurakunnan jäsen viimeistään 17.9.2018

• antaa kirjallisen suostumuksen ehdokkaaksi asettumisesta.

Seurakuntaneuvostossa päätetään paikallisseurakunnan kehittämisestä.

Mikaelin seurakunnan luottamushenkilöt päättävät mm. seuraavista asioista:

• Millaista toimintaa Mikaelinkirkolla, Östersundomin kirkolla ja seurakunnan tiloissa järjestetään? Ketkä saavat toimintaan tilan?
  • Miten seurakunnan läsnäolo ja yhteydenpito alueemme asukkaisiin turvataan? Millaista palvelua uusille muuttajille Kontulaan, Mellunkylään ja Mellunmäkeen järjestetään?
  • Kuinka kehitetään aktiivista verkostoyhteistyötä alueemme eri toimijoiden kanssa?
  • Mitä mahdollisuuksia seurakuntatyöhön antaa ammattikorkeakoulu Metropolian tulo Itä-Helsinkiin?
  • Jatkuuko seurakunnan vahva panostus diakoniatyöhön, lapsi- ja perhetyöhön ja nuorisotyöhön myös jatkossa?
  • Miten seurakunta on läsnä alueemme asukkaiden arjessa ja juhlassa?
  • Miten tavoitetaan ja tuetaan niitä itähelsinkiläisiä, joiden ääni ei nyt kuulu?
  • Seurakuntaneuvoston jäsenet valitsevat uudet kirkolliskokouksen edustajat, jotka päättävät koko evankelisen kirkon keskeisistä asioista.

Seurakuntayhtymässä tärkeimmät päätökset tekee yhteinen kirkkovaltuusto. Valtuustossa on vaaleilla valittuja luottamushenkilöitä kaikista yhtymän seurakunnista. Yhteinen kirkkovaltuusto valitsee yhteisen kirkkoneuvoston, joka johtaa seurakuntayhtymän toimintaa, hallintoa ja taloutta. Se valmistelee yhteisen kirkkovaltuuston kokoukset ja panee toimeen sen päätökset.

Yhteinen kirkkovaltuusto päättää muun muassa kirkollisveron suuruudesta, yhtymän talousarviosta, kirkkojen rakentamisista ja korjaamisista sekä valitsee jäsenet seurakuntayhtymän "hallitukseen" eli yhteiseen kirkkoneuvostoon. Kirkkovaltuusto jakaa seurakuntatyöhön käytettävät varat seurakuntien kesken.

Näistä päätetään vuosina 2019–2022 Helsingin yhteisessä kirkkovaltuustossa:

• Kuka tarvitsee apua? Mikä väestöryhmä tarvitsee eniten apua juuri nyt? Miten olemme läsnä helsinkiläisten lapsiperheiden ja vanhusten arjessa? Perustetaanko diakoniataloja? Miten huomioimme työelämän haasteet? Autetaanko maahanmuuttajia ja turvapaikanhakijoita? Miten se tehdään?
  • Paikallisseurakuntien määrä. Millainen seurakuntarakenne luo parhaat mahdollisuudet toimia kaupunkilaisten parhaaksi?
  • Työn painopisteet. Mitä tehdään yhteisillä rahoilla ja mihin sitä käytetään Helsingin seurakunnissa?
  • Leirikeskukset. Myydäänkö pois vai pidetäänkö esimerkiksi leirikeskukset ympärivuotisessa omistuksessa kesän rippikoululeirien pitopaikkana?
  • Yhdessä olemme enemmän. Pääkaupunkiseudun seurakuntien välinen yhteistyö. Miten lisätään seurakuntien välistä yhteistyötä pääkaupunkiseudulla? Millä toimialueilla?

Ennakkoon voi äänestää ti-la 6.–10.11. ja varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 18.11. klo 11-20.

Ennakkoäänestysajat ja –paikat:

• • Ti 6.–la 10.11. klo 9-18 Mikaelinkirkko, seurakuntasali 1

• Ti 6.11. klo 9-12 ja ke 7.11. klo 14-18 K-Supermarket Masi, Mellunmäki

• Ti 6.11. klo 9-14 Helsingin Yhteislyseo, Rintinpolku 2

• Ke 7.11. klo 10-14 Kontulan monipuolinen palvelukeskus, Kontukuja 5

• To 8.11. klo 14-19 Sakarinmäen koulu (Östersundom), Knutersintie 924

• Pe 9.11. klo 10-14 ja la 10.11. klo 10-14 K-Supermarket Kontumarket, Kontulan ostoskeskus