19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Munkkiniemen seurakunta

Voi kun joku tappaisi kuoleman

04.04.2019, 09:09
Toisen päivän ilta -pääsiäisnäytelmä jatkaa siitä mihin Raamatun kertomus päättyy. Se kertoo Jeesuksen kuoleman jälkeisestä päivästä. Jerusalemin torilla kohtaavat naiset, Miriam ja Maria. He seurasivat iloiten Jeesusta ja nyt heidän silmissään paistaa suru ja hämmennys. Naiset päättävät syödä yhdessä. Torilla syö eväitään vieras nainen, Lea. Hän on tullut etsimään Jeesusta. Lea tutustuu naisiin ja jää yöksi heidän luokseen. Naisten muistellessa Jeesuksen opetuksia joukkoon liittyy Salome.
Esitykset Munkkiniemen kirkossa
Ma 15.4. klo 17
La 20.4. klo 18
Näytelmän kesto on yksi tunti.
Kansan Raamattuseuran pääsiäisnäytelmä Munkkiniemi

Tässä vaiheessa kysymys Lean taustasta nousee vahvasti esiin. Kuka hän oikein on? Miksi hän on Jerusalemissa? Ja missä on naisen paikka? Lean nöyrä hahmo vaatii ottamaan kantaa Jeesuksen opetuksiin ja niiden soveltamiseen tähän päivään.

Toisen päivän ilta -näytelmä tuo esille joukon naisia Jeesuksen seuraajina. Jeesus hyväksyi naiset oppilaikseen ja kuolemansa ja ylösnousemuksensa todistajiksi. Jeesus puhutteli tuntematonta naista autiossa paikassa ja antoi syntisen koskea itseensä. Kaikki eivät hyväksyneet Jeesuksen suhtautumista naisiin. Ovatko vanhat asenteet syntisiä, naisia ja muukalaisia kohtaan yhä voimissaan?

Näytelmän toteutukseen osallistuu joukko Munkin seudun ja Rekolan asukkaita. Heille näytelmän toteuttaminen antaa mahdollisuuden eläytyä pääsiäisen tapahtumiin ja nähdä ne roolihenkilön näkökulmasta, uusin silmin. Näytelmän ohjaaja ja käsikirjoittaja Päivi Peittola on tarinateatterin tekijä ja perehtynyt improvisaatioon. Hän kertoo kirjoittaneensa näytelmään uusia tasoja samalla kun sitä jo harjoiteltiin.

Yleisön toivotaan sijoittuvan salin keskiosiin, jossa pylväät eivät häiritse näkemistä. Esitys on ilmainen mutta paikalla myydään ohjelmalehtistä 5 euron hintaan.

Tapahtuman järjestäjät: Kansan Raamattuseura ja Verkosto.

Käsikirjoitus ja ohjaus: Päivi Peittola

Näyttelijät: Ilona Ylänne (Lea), Tuula Ylikoski (Miriam), Elisabeth Lauren (Magdalan Maria) ja Juha Ylä-Lahti (Jeesus). Lisäksi muita näyttelijöitä eri rooleissa, mm. fariseus (Jari Sippola), torimyyjä, palvelija, Martta (Outi Lampiranta).