19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Munkkiniemen seurakunta

”Nyt pyrstöt ylös sohvilta” – ja äänestämään!

18.11.2018, 16:49 /  päivitetty 18.11.2018, 21:02
Neljä tuntia aikaa vaikuttaa. Sata miljoonaa euroa jaossa. Munkkiniemen seurakunnassa jo 500 äänestystä klo 16 mennessä.
Marko Lahtinen

”Iloitsen jokaisesta vaaliuurnaan putoavasta äänestyslipusta, koska jokainen annettu ääni merkitsee myös yhteisen vastuun jakamista”, huudahtaa mainio kanttorimme Senni Valtonen hypellen iloisesti aina oven kolahtaessa, arvokkuutensa säilyttäen, ja jatkaa ”pyrstöt ylös sohvilta, nyt on se hetki, jolloin kannattaa vaikuttaa”.

Vaaliuurnilla hyvä kuhina ensimmäisinä tunteina

Ensimmäisten reilun kahden äänestystunnin aikana lähes 300 seurakuntavaikuttajaa kävi jättämässä äänensä Munkkivuoren seurakuntasalissa.

”Useampi sata kupillista oon jo keittänyt”, puhisee hymy huulillaan suntio Marko Lahtinen viilettäessään termoskannujen kanssa keittiöstä kohti seurakuntasalin kahvipöytää.

Vain annettu ääni merkitsee.

Nyt käynnissä olevissa seurakuntavaaleissa valittavien luottamushenkilöiden päätöksistä riippuu mihin suuntaan kirkkoa Helsingissä viedään seuraavan neljän vuoden aikana. Valtuutettujen hyppysissä on Helsingin seurakuntien yhteinen sadan miljoonan euron budjetti, 1100 työntekijää ja 5000 vapaaehtoista sekä 39 kirkkoa, seitsemän kappelia sekä runsaasti muita kiinteistöjä ja kuusi hautausmaata.

”Erityisesti kolmekymppiset miehet vaikuttavat löytäneen vaaliuurnille tänä vuonna”, kertoo yli 20 vuoden seurakuntavaikuttajakokemuksella ehdokkaana oleva henkilö.

Iloinen puheensorina täyttää salin, kun Marko livahtaa hikeä otsalta pyyhkien ostarin lähikauppaan täydentävään pullavarastoja. Ovi käy vilkkaasti ihmisten kulkiessa äänestyskopeille tasaisena virtana.

Mitä SINÄ haluat?

Leipäjonot pois? Modernimpi kirkko? Lapsiperheiden asiat sekä vähävaraisten kriisit kuntoon? Tukea lapsille, nuorille ja vanhuksille? Ilmastonmuutokseen tai vaikka eriarvoistumiseen kantaa ottava kirkko? Yleistyneen huolen ja pahoinvoinnin torjuminen?

Leipää ja hengen ravintoa.

Kirkko huolehtii, tukee ja auttaa jatkuvasti useita henkilöitä erilaisissa elämäntilanteissaan. Suntiot, kanttorit, lapsi-, nuoriso- ja diakoniatyöntekijät ja papit tekevät kirkon seinien suojissa ja ulkopuolella valtavasti työtä ihmisten sekä yhteisöjen hyvinvoinnin eteen.

Parantamalla muiden elämää, parannat omaasi.

Kaikki lähelläsi oleva ja tapahtuva määrittää sinua sekä päinvastoin. Seurakuntavaaleissa ruohonjuuritason vaikuttaminen on hyödyllistä ja helppoa. Se toimii.

Vaalipäivänä äänestetään Munkkivuoren seurakuntatalossa klo 11-20.

Vaalikone auttaa sopivan ehdokkaan löytämisessä osoitteessa: seurakuntavaalit.fi/vaalikone

Toimi. Äänestä. Vaikuta. Nyt.

helsinginseurakunnat.fi/vaalit

seurakuntavaalit.fi

100 miljoonan euron budjetti kiinnostaa seurakuntalaisia selvästi. Niin pitää ollakin. Jo noin 500 henkilöä käynyt ilmaisemassa mielipiteensä klo 16 mennessä. Äänestysaikaa on sunnuntaina 18.11.2018 jäljellä klo 20 saakka.

Mainio äänestystahti jatkuu.

Tervetuloa.