19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Munkkiniemen seurakunta

Lähetystyötä tekevät seurakuntalaiset

05.06.2019, 12:12 /  päivitetty 12.06.2019, 10:24
Lähetyksen kesäjuhla 4.6.2019 keräsi taas kymmeniä kiinnostuneita Munkkiniemen kirkon aurinkoiselle terassille. Kotimaa-lehti 29.5.2019 kirjoittaa Helsingissä toukokuussa pidetystä Maailmanlähetyksen ja evankelioimisen kokouksesta. Sen mukaan globaalisti lähetystyössä on tapahtunut suunnanmuutos, koska kaksi kolmasosaa maailman kristityistä elää globaalissa etelässä. Samaan aikaan länsimaiden kirkoilla on edelleen käytössään ylivertaiset resurssit. Tämä muuttaa lähetystyön luonnetta, siitä tulee entistä enemmän asiantuntijatyötä asioissa, joissa paikallinen kirkko tarvitsee osaamista, siis kouluttamista ja tukemista. Silti asetelma ei ole muuttunut, lähetystyötä eivät tee asiantuntijat vieraissa maissa, vaan asiantuntijoiden lähettäminen on mahdollista vain, jos seurakunnat tekevät sitä. Jokainen seurakuntalainen on lähetystyön tekijä.
lähetystyöntekijä nuorisotyön projektissa 2019

Pihajuhlan vieraista Suomen Lähetysseuran työntekijä Kirsi Salmela puhui lasten ja nuorten auttamistyön periaatteista Bangkokissa. Haasteellisista perhetilanteista tulevien lasten projektissa poimitaan suorien yhteydenottojen kautta avun tarpeessa olevia lapsia ja nuoria. Tietoa saadaan mm. vankiloista, joissa vangit pyytävät seurakunnan työntekijää auttamaan perhettään. Näille lapsille annetaan vuorovaikutustaitoja ja sosiaalisen selviytymisen eväitä, ja heidän koulutustaan tuetaan avustuksin. Kirsi Salmela kertoi, että Suomen Lähetysseura noudattaa muidenkin järjestöjen omaksumia periaatteita kummilapsityössä, eli jos suomalaiset haluavat tukea avun tarpeessa olevaa nuorta, tuki kanavoidaan tällaiselle projektille, ei yksittäiselle henkilölle. Eläkkeellä oleva pastori Pekka Palosaari kertoi Sodderin seurakunnan projektien tarpeista, viikoittaiset jumalanpalvelukset Itä-Karjalassa Sortavalan alueella pyörivät nyt paikallisten pappien omin voimin.

Munkkiniemen seurakunta etsii parhaillaan sopivaa uutta kohdetta, kun seurakunnan nimikkolähetit Tero Massa ja Katariina Kiilunen ovat palanneet Thaimaasta Suomeen ja sijoittuneet kotimaassa Suomen Lähetysseuran palvelukseen.