19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Munkkiniemen seurakunta

Pitkien pyhien lukutärpit

17.04.2019, 12:38 /  päivitetty 17.04.2019, 15:12
Pääsiäislomalla on aikaa paitsi ottaa aurinkoa ja mennä messuun, myös lueskella. Pari ajankohtaista lukutärppiä: Vaalien jälkeisissä tunnelmissa voi lukea Kotimaa-lehden 11.4.2019 jutun kirkon seitsemän tavoitetta hallitusohjelmaan. Tavoitteena on mm. lapsiperheiden köyhyyden vähentäminen. kehitysyhteistyömäärärahojen nostaminen ja turvapaikkapolitiikan oikeusturvan varmistaminen. Myös yhdenvertaisuus ja uskonnonvapaus ovat kirkon isoja teemoja, jotka kuuluvat sivistyneeseen kulttuuriin.

Sana-lehti taas julkaisi aikaisemmassa numerossaan 4.4.2019 historioitsija Teemu Keskisarjan haastattelun, joka totesi millainen valtava merkitys kirkolla on ollut lukutaidon ja kulttuurin edistämisessä. Keskisarjan mukaan epä-älyllisessä, valjussa ja aatteettomassa nykyisen hömppäajan kirkkokritiikissä on kysymys tiedon puutteesta. -Moni tavallinen kaduntallaaja sen enempää kuin valistunut ja korkeasti koulutettu tyyppikään ei tiedä tuon taivaallista kirkkohistoriasta. Kirkko tekee (yhä) tänään äärettömästi enemmän hyvää kuin pahaa, mainittakoon vaikka vanhus- ja lapsityö ja diakonia, tuulettaa Keskisarja historioitsijan näkökulmasta.