19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Munkkivuoren kirkko

Erja Kalpio avasi Evankelisen lähetysyhdistyksen toimintaa Munkkivuoren kirkossa

16.10.2020, 10:09
Pastori Erja Kalpio Evankelisesta lähetysyhdistyksestä vieraili messussa Munkkivuoren kirkossa 11.10.2020. Kalpio kertoi ELY ry:n tekemästä työstä maailmalla.
Kuvassa Erja Kalpio Evankelisesta lähetysyhdistyksestä Munkkivuoren kirkossa

Erja Kalpio kertoi, että sanoma Jumalan rakkaudesta kuuluu kaikille ihmisille. Jumala lähetti poikansa maailmaan ja Jeesus sovitti kaikkien ihmisten kaikki synnit (Joh.3:16).

"Taivas avattiin, iankaikkinen elämä annetaan lahjaksi jokaiselle, joka uskoo. Tätä sanomaa haluamme viedä kaikkeen maailmaan. Lähetystyön keskuksessa on Jeesus Kristus ja hänen ristintyönsä."

Viisi lähetysmaata

Kalpio kertoi ELYn lähetyskohteista. ELY toimii yhteensä viidessä eri maassa.

Venäjällä kohteena on Vienan Kemin seurakunta, jossa toimii Merja Kramsu.

Merja Kramsu on kansainvälisten asioiden sihteeri Inkerin kirkon keskuskansliassa Pietarissa. Hänen tehtäviinsä kuuluu myös piispan sihteerin tehtäviä.

"ELY etsi ihan alusta asti omaa paikkaansa myös lähetystyössä. Yksi luonteva valinta oli olla Inkerin kirkon tukena, olihan sinne olemassa jo valmiit yhteydet. Vuonna 2009 solmittiin Inkerin kirkon kanssa sopimus yhteistyöstä."

ELY toimii myös Virossa. Tällä hetkellä sillä on Viron kirkon kanssa neljä tukikohdetta:

• Kari Tynkkysen työ länsi-Viron rovastikunnassa, Kullamaan ja Mihklin seurakuntien kirkkoherrana
  • Anna Makeevan työ Keilan ja Sauen seurakunnissa
  • Tarton Perhekeskus, Maarian seurakunnan sisällä toimivaa työtä. Johtajana Lea Saar.
  • Lähetyskuoro

Afrikassa Sambia ja Kongo

Afrikassa ELYllä on toimintaa Sambiassa ja Kongossa.

Sambian Lusakassa toimii LTCS-koulu. Vuoden 2012 alussa koulu rekisteröitiin luterilaisen LECA-kirkon (Lutheran Evangelical Church in Africa) yhteyteen.

LTCS-koulu toimii vuokratiloissa, mutta myös lähialueen seurakunnissa järjestetään seminaareja ja naistenpäiviä. Koulussa opetetaan mm. tietotekniikkaa ja Raamatun kirjoja.

Koulutuksen tavoitteena on auttaa oppilaita työllistymään. Myös orpolapsille on ohjatusti opetusta ja koulutusta sekä tapahtumia.

ELY on mukana myös LECA-kirkon Kongon hiippakunnan työssä. ELY on aloittanut Kongon hiippakunnan tukemisen 1.1.2016 alkaen. Tuki on seurakuntatyöhön ja koulutukseen tarkoitettua taloudellista tukea.

Israelissa yhteistyötä Caspari-keskuksen kanssa

Israelissa ELY tukee Caspari-keskusta. Evankelinen lähetysyhdistys aloitti työn Israelissa vuonna 2016, ja viisivuotinen yhteistyösopimus allekirjoitettiin v. 2018. Yhdistyksen tuki osoitetaan Caspari-keskuksen työlle.

Caspari-keskus on Raamatun ja juutalaisuuden opintokeskus, joka tarjoaa materiaalia, koulutusta ja akateemisia opintoja Israelissa.

Keskus kokoaa messiaanisia eli Jeesukseen uskovia juutalaisia ja kristittyjä työskentelemään yhdessä messiaanisen liikkeen tukemiseksi, kouluttamiseksi ja vahvistamiseksi osana maailmanlaajuista kirkkoa.