19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Munkkivuoren kirkko

Musiikkikalenterissa joulun aavistus

22.11.2019, 11:32 /  päivitetty 22.11.2019, 11:36
Marraskuun lopussa kirkkojen musiikkitapahtumat lisääntyvät. Joissakin konserteissa on jo joulun tunnelmaa.
paavali

Konserteissa näkyy syyskauden loppu ja joulukauden alku. Meilahden kirkossa pääsee kuulemaan Kalevi Kiviniemen urkujen juhlakonserttia. Rinneradio täyttää Paavalin kirkon hiljaisilla sävelmillä.

Tässä otteita kirkkojen konserteista:

Perjantai 22.11.

Two Moons klo 15 Temppeliaukion kirkossa, Lutherinkatu 3. Sid Hille, piano, Herbert Könighofer, saksofoni ja huilu. Vierailumaksu 3 e.

Polyteknikkojen Orkesterin syyskonsertti klo 18 Temppeliaukion kirkossa, Lutherinkatu 3. Johtaa James Kahane. Camille Saint-Saëns: Bacchanale oopperasta Simson ja Delila, Francis Poulenc: Pianokonsertto, solistina Aron Schulman, Vasili Kalinnikov: Sinfonia nro 1. Liput 18 / 15 / 10 e ovelta.

Melartin! klo 19 Paavalinkirkossa, Sammatintie 5. Helsingin kamarikuoro, johtaa Nils Schweckendiek. Erkki Melartinin musiikkia. Liput 20 / 15 e Ticketmasterista.

Lauantai 23.11.

MunkkaLove klo 15 Munkkivuoren kirkossa, Raumantie 3. Konsertissa kuullaan toivelauluja ja tarinoita Munkan seudulta. MunkkaLove-bändiä johtaa Make Perttilä, solistina Broadway-laulaja-näyttelijä Reeta Vestman ja juontajana tv-toimittaja Päivikki Koskinen. Vapaa pääsy.

Bamidbar – Autiomaalauluja klo 16 Hyvän toivon kappelissa, Länsisatamankatu 26–28. Lasse Lindgren esittää sävellyksiään Exoduksen, Jesajan kirjan ja evankeliumien hepreankielisiin teksteihin. Tekstejä yhdistää kirkkovuoden mukainen valvomisen ja odottamisen – autiomaan – teema. Musiikin lomassa keskustelua musiikista, musiikin hengellisyydestä ja autiomaan teologiasta. Yhteisömuusikko Elsa Sihvola haastattelee. Vapaa pääsy. Kahvitarjoilu.

Gaudete – Riemuitkaa klo 16 Roihuvuoren kirkossa, Tulisuontie 2. Sibelius-Akatemian kirkkomuusikoiden kuoro Jani Sivénin johdolla. Säveltäjinä mm. Dowland, Victoria, Mendelssohn, Elgar, Nystedt ja Gustafsson. Vapaa pääsy, kolehti seurakunnan lähetystyön hyväksi.

Suuri Sydänkonsertti klo 19 Temppeliaukion kirkossa, Lutherinkatu 3. Helsingin Työväen Orkesteri, johtaa Luiz Ramirez, Helsingin Suomalaisen Klubin Kuoro, johtaa Henrik Lamberg, Elizaveta Rimkevitch ja Iris Candelaria, sopraano, Akseli Ferrand, tenori, Tapio Tiitu, urut. Ohjelmassa klassista ja joulunajan musiikkia. Vapaa pääsy, ohjelma 15 e.

Sunnuntai 24.11.

November variations -kitarakonsertti klo 18 Lauttasaaren kirkossa, Myllykallionrinne 1. Osmo Palmu, kitara. Tulkintoja kitaran espanjalaisklassikoista säveltäjiltä Federico Moreno Torroba, Manuel de Falla, Isaac Albeniz. Vapaa pääsy, ohjelma 10 e.

Missa a cappella klo 19 Paavalinkirkossa, Sammatintie 5. Kamarikuoro Kuultava, johtaa Erik Johannes Riekko. Konsertin pääteoksen, Rautavaaran Missa a cappellan, lisäksi kuoro esittää Madetojan, Poulencin ja Pärtin musiikkia. Liput 20 e.

Maanantai 25.11.

Rinneradio: Silent Night – Joulun avaus klo 20 Paavalinkirkossa, Sammatintie 5. Tapani Rinne, saksofoni, Juuso Hannukainen, lyömäsoittimet, Konsta ”Muffler” Mikkonen, elektroniset soittimet, Miikka Kari, äänisuunnittelu, ja Dj Alec Hall. Vapaa pääsy.

Tiistai 26.11.

Päivämusiikkia klo 12 Vanhassakirkossa, Lönnrotinkatu 6. Sixten Enlund, urut. Vapaa pääsy.

Joulukonsertti klo 18.30 Östersundomin kirkossa, Kappelintie 65. Naispoliisilaulajat ja Sakarinmäen peruskoulun kuoro. Järj. LC Sipoo / Meri-Sibbo. Vapaa pääsy.

Keskiviikko 27.11.

Sid Hille's piano concert klo 10 Temppeliaukion kirkossa, Lutherinkatu 3. Sid Hille soittaa meditatiivista improvisaatiomusiikkia pianolla. Vierailumaksu 3 e. Vuosikortilla, Helsinki Cardilla, Museokortilla ja Töölön seurakunnan jäsenille vapaa pääsy.

Urkuvartti klo 12 Helsingin tuomiokirkossa, Unioninkatu 29. Santeri Siimes, urut. Vapaa pääsy.

Urkumusiikkia vierailijoille klo 12 Temppeliaukion kirkossa, Lutherinkatu 3. Urkuri Henri Hersta soittaa musiikkia eri aikakausilta. Vierailumaksu 3 e.

Torstai 28.11.

Kiitospäivän konsertti klo 19 Huopalahden kirkossa, Vespertie 12. Luoteis-Helsingin Musiikkiopiston huiluyhtyeet, johtaa Kathy Weidenfeller. Vapaa pääsy.

Ensimmäiset Kauneimmat joululaulut kajahtavat, katso tästä laulutilaisuudet!

Joulukonserttien kausi alkaa, katso tästä lisää konserteista.

Temppeliaukion, Töölön ja Meilahden kirkkojen sekä Fokus Triplan konserttien tiedot löytyvät Töölön seurakunnan sivuilta.