20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Östersundomin hautausmaa

Östersundomin hautausmaan historia ja alueet

27.10.2020, 10:48
Östersundomin kirkon ympäristöä on käytetty hautaamiseen vuosisatojen ajan. Nykyistä kirkkoa edeltäneen, 1600-luvulla rakennetun kirkon lattian alle haudattiin vainajia. Tapa jatkui yleisenä Suomessa vielä 1770-luvulle asti ja nykyisen kirkonkin alle on haudattu viisi vainajaa.

Varsinaista hautausmaata kirkon ympärille ryhdyttiin suunnittelemaan 1930-luvulla, kun östersundomilaiset oli vapautettu emäseurakuntansa Sipoon hautausmaan ylläpitoon osallistumisesta. Hautausmaan suunnittelu annettiin tunnetun arkkitehdin Bertel Jungin tehtäväksi. Jung toimi 1900-luvun alussa Helsingin ensimmäisenä asemakaava-arkkitehtina ja vastasi muun muassa Kulosaaren huvilakaupungin kaavoituksesta.

Hautausmaalla sijaitsee monen Östersundomin kartanon omistajan hautapaikat, joista huomattavin on Af Enehjelmin hautakappeli. Kappelin vieressä on Lindforsien, kartanon myöhempien omistajien, sukuhauta sekä muun muassa aatelissuku Munsterhjelmien sukuhauta.

Hautausmaalla on sankarihauta-alue, jonka muistomerkin on suunnitellut arkkitehti Ole Cronstedt. Sankarihautoihin on haudattu 20 vainajaa. Muistomerkin luona järjestetään seppeleenlasku kaatuneiden muistopäivänä ja itsenäisyyspäivänä.

Hautausmaata laajennettiin vuonna 1974. Laajennuksen pääsuunnittelijana oli Arkkitehtitoimisto Pekka Pitkänen. Vuonna 2012 valmistui uurna- ja muistolehtoalue suunnitteluhortonomi Jarmo Väisäsen suunnitelmien mukaan.‍