24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute
Östersundomin hautausmaa

Haudan hallinta-aika

14.03.2023, 15:46
Uusi hauta lunastetaan 25 vuodeksi. Vanhaan hautaan haudatessa hallinta-aikaa pidennetään hautauksen yhteydessä siten, että hallinta-ajaksi tulee 25 vuotta hautauksen jälkeen.
Malmin hautausmaa, hautakiviä

Hautaoikeuden voimassaoloaika on 25 vuotta. Sen haltija ei saa hautaa omistukseensa, vaan kyseessä on ikään kuin vuokrasuhde, jota omaiset voivat halutessaan jatkaa voimassaoloajan umpeuduttua. Kallion kirkon uurnaholviin haudattujen tuhka säilytetään uurnissa 25 vuotta, minkä jälkeen tuhka haudataan kirkon alla olevaan kalliohautaan.

Siitä, keitä tiettyyn hautaan voidaan haudata, on olemassa tarkat säännöt. Pääsääntöisesti oikeus ulottuu ainoastaan suvun jäseniin. Tarkat säännökset on tehty siksi, että vältyttäisiin joskus perin kiusallisiksi käyvistä hautaa koskevista riidoista.

Uusi hauta lunastetaan 25 vuodeksi. Hallinta-aikaa pidennetään tarvittaessa hautauksen yhteydessä siten, että hallinta-ajaksi tulee 25 vuotta hautauksen jälkeen. Hallinta-aikaa voidaan pidentää myös ilman hautausta 5–25 vuotta.

Hautakortteleissa, jotka on päätetty pitää yhtenäisen hoidon alueina on pakollinen perushoito (pääsääntöisesti nurmen hoito, muutoin perennapinnanhoito). Perushoito ei sisällä kukkia eikä koske omaisten istuttamia kukkia. Perushoitoa jatketaan samalla kertaa hallinta-ajan kanssa ja näiden tulee olla voimassa yhtenevän ajan.

Haudan hallinta-ajan pidennys

Kun haudan hallinta-aika päättyy ilmoitamme siitä noin vuosi ennen kyseisillä haudoilla, suurimmissa valtakunnallisissa sanomalehdissä, Kirkko ja Kaupunki -lehdessä sekä Kyrkpressen-lehdessä. Ilmoitamme asiasta kirjeellä niiden hautojen yhteyshenkilöille, joiden osoitetiedot ovat ajan tasalla.

Haudan hallinta-ajan pidennykset voi tilata hautapalveluista, kyseisen hautausmaan toimistosta tai sähköisellä lomakkeella. Tilatessasi pidennyksen sähköisellä lomakkeella, lähetämme tarjousmuotoisen laskun postitse noin kuukauden kuluessa. Hallinta-ajan pidennys maksetaan kerralla kaikilta pidennysvuosilta. Pidennys astuu voimaan, kun maksusuoritus on kirjautunut järjestelmäämme.

Hallinta-ajan pidentäminen ilman hautausta on vapaaehtoista, emmekä lähetä tarjouslaskuista maksumuistutuksia.

Hinnat määräytyvät voimassa olevien hinnastojen mukaan.