20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Oulunkylän seurakunta

Käpylän kirkon kirkkosali

26.04.2023, 11:11

‍Vuonna 1930 valmistuneen kirkon on piirtänyt arkkitehti Erkki Ilmari Sutinen. Rakennus edustaa puhdasta funktionalismia. Ulkokuori on paljas, karu ja vaatimaton. Kirkkosali on ankaran suoraviivainen ja pelkistetty kuutio, jonka sisäänkäynnin päädystä kohoaa yksinkertainen torni. Kuorin pyöreyttä korostaa sen punainen väritys. Tummaa temppelimäistä tilavaikutelmaa luovat ylös sijoitetut neliömäiset ikkuna-aukot. Niiden kautta tuleva kirkas valo luo tehokkaan vastakohdan salin varjolle.

Kirkon punaista kuoriseinää koristavat taide- ja koristemaalari Bruno Tuukkasen maalaukset Hyvä paimen ja Soihtua kantava enkeli. Kirkkosalin kahden seinän yläosassa on viisi suurta kuvanveistäjä Aarre Aaltosen raamattuaiheista korkokuvaa, Jeesus pesee opetuslasten jalat, Jeesus siunaa lapsia, Vaalenevat vainiot, Ehtoollisen asettaminen ja Tuhlaajapojan paluu. Saarnatuolin päällä on Aaltosen pronssattu enkeli kruunu kädessään. Marttojen 1969 lahjoittamaa vihkiryijyä Yhdessä säilytetään seurakuntasalissa.

Kangasalan urkutehdas on valmistanut kirkon urut. Niissä on 22 äänikertaa.

Kirkon kylkeen liittyy matalampi siipirakennus ja etualalla on luostaripuutarhoista vaikutteita saanut kirkkopiha. Kirkko on Oulunkylän seurakunnan käytössä.

Kirkon jäsenille tilan vuokraaminen on ilmaista.

Kirkkoon kuulumattomien tilavuokrat:

• Kirkkosali: siunaus arkipäivisin (ti–pe) 360 €, lauantaisin 570 €.
  • Seurakuntasali/muu juhlatila: muistotilaisuus 100 € / max. 6 tuntia. Ylimeneviltä tunneilta 50 € / alkava tunti.
  • Alle 18-vuotiaan lapsen siunauksessa ja muistotilaisuudessa ei peritä tilavuokraa riippumatta jäsenyydestä.
  • Vihkiminen/häät: Jos vihkipari kuuluu toiseen kirkkokuntaan ja vihkijä kyseisestä kirkkokunnasta, noudatamme nk. ekumeenisen vieraanvaraisuuden periaatetta. Tilasta ei veloiteta vuokraa 1 h osalta. Ylimeneviltä tunneilta 50 €/alkava tunti. Suntio on paikalla, mutta vihkipari vastaa itse musiikista. Juhlatilasta peritään tuntiperusteinen vuokra (50€/tunti)‍
  • Siviilivihkimisiä ei toimiteta seurakunnan tiloissa.
  • Lisätietoja seurakunnan tilavuokrista.