19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Paavalinkirkko

Pekka Sauri ja Kari Kanala etsivät toivoa korona-aikaan — Paavalinkirkon saarnadialogi 19.4. klo 10 Facebookissa ja YouTubessa

16.04.2020, 14:35 /  päivitetty 16.04.2020, 15:01
Työelämäprofessori Pekka Sauri tunnetaan toivoa luovasta ja positiivisesta viestintätyylistään.
Kari Kanala ja Pekka Sauri Paavalinkirkko 19.4.2020, kuva: Markku Pihlaja

Mikä siis antaa toivoa tässä tilanteessa, jossa tulevaisuus näyttää sumealta ja moni pelkää terveyden, toimeentulon tai yksin jäämisen puolesta?

Sunnuntaina Paavalinkirkon saarnadialogissa on aiheena ”epäilevä Tuomas”. Raamatun mukaan Tuomas uskoi Jeesuksen nousseen kuolleista vasta sitten, kun näki Jeesuksen naulanlävistämät kädet.

Epäilevää Tuomasta käytetäänkin usein symbolina, kun halutaan pohtia uskon ja epäuskon kysymyksiä.

Uskon ja tiedon välillä on jännite

Uskon ja tiedon välinen jännite kiinnostaa Pekka Sauria:

- Tuomas edustaa modernia ihmistä. Hän ei usko ennen kuin tietää, Sauri pohtii.

Kanala ja Sauri pysähtyvät Paavalinkirkon alttarilla miettimään myös sitä, onko uskon vastakohta todellakin epäusko – vai kenties sittenkin epätoivo?

Kari Kanala toteaa, että Tuomaan kertomuksesta löytyvät sekä uskon että epäilyn elementit:

- Mielestäni ne liittyvät yhteen ja ovat polttoainetta toisilleen. Ei ole uskoa ilman epäilyä, eikä lopulta epäilyä ilman uskoa, hän muistuttaa.

Jumalanpalveluksen musiikista vastaavat Markku Pihlaja (laulu, tinapillit ja sopraanosaksofoni) ja kanttori Sanna-Maarit Hakkarainen (piano).

Tilaisuudessa kuullaan seuraavaa musiikkia: virsi 967 Nousta sain aamuun, virsi 449 Monin kielin keskeltämme, P.Simojoki: Hän ei ole enää täällä ja virsi 979 Tulkoon tie sinua vastaan.

Saarnadialogi näkyy somekanavilla

Kari Kanalan ja Pekka Saurin saarnadialogi on seurattavissa Paavalin seurakunnan Facebook-sivulla ja Kirkko Helsingissä -YouTubetilillä osana klo 10 alkavaa jumalanpalvelusta.

Videon teknisestä toteutuksesta vastaa Joonas Hiltunen. Tallenne jää sivuille myöhemmin katsottavaksi.

Ennakkotiedosta poiketen tilaisuutta ei tulkata viittomakielelle.

Kuva: Markku Pihlaja

------------

Kari Kanalan saarnadialogit alkoivat joulukuussa 2019. Jumalanpalvelukseen kuuluvan saarnan paikalla on dialogi, jonka Kanala käy kulloisenkin vieraan kanssa. Aikaisemmin vieraina ovat olleet Maria Ohisalo, Tarja Kantola, Ina Mikkola, Janne Saarikivi ja Aku Louhimies.