16.04. Onneksi olkoon: Patrik, Jalo | Palaute
Paavalin seurakunta

Kirjailija-pappi Kaisa Kariranta: ”Ihmeitä tapahtuu joka puolella ja koko ajan”

13.05.2020, 18:12 /  päivitetty 13.05.2020, 18:21
Kaatuneiden muistopäivänä ja rukouksen sunnuntaina 17.5. kirkkoherra Kari Kanalan saarnavieraaksi saapuu kirjailija-pappi Kaisa Kariranta. Päivän ja saarnadialogin aiheena on rukous.
Pastori-kirjailija Kaisa Kariranta ja Kari Kanala Paavalin seurakunnan kappelissa toukokuussa 2020

Myös tänä kesänä tuhannet suomalaiset nuoret tutkivat Isä meidän -rukousta rippikoulussa. Se on monelle juuri se rukous, jonka moni osaa ulkoa.

- Ajattelin, että rukouspäivän saarnavieraaksi on hyvä kutsua vieras, jolle rukous on yhtä arkista ja läpäisevää kuin Anna-Maija Raittilalle konsanaan, kertoo Kari Kanala sunnuntain saarnavieraastaan.

Ihmeet voivat olla muuta kuin mitä pyydämme

Kaisa Kariranta on kiinnostunut paitsi rukouksesta myös ihmeistä. Hän uskoo, että ihmeitä tapahtuu koko ajan joka puolella:

- Ovatko ne niitä ihmeitä, joita olemme rukoilleet, se on eri asia, hän kuitenkin toteaa.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että Jumalan tahto ei ole ollut vaikkapa koronaepidemian poistuminen. Rukoustoiveen yhteyteen kuuluukin Karirannan mukaan Isä meidän -rukouksen pyyntö: "tapahtukoon sinun tahtosi".

Korona-ajan ihmeet ovat olleet ehkä toisenlaisia kuin on osattu pyytää:

- Kenties ne ovat havahtumista yksinäisyyden lievittämiseen ja toimimista sen eteen, ehkä uusia oivalluksia, joita on ollut myös pakko tehdä tässä tilanteessa, Kariranta pohtii.

Tai kenties kevät on tuonut joitakin sellaisia tärkeitä kohtaamisia, joita ei muuten olisi tapahtunut?

Muistaminen on rukousta

Myös muistaminen on Karirannan mukaan rukoilemista; niiden ihmisten ja asioiden tuomista Jumalan eteen, joita muistelemme.

Kaatuneiden muistopäivä on niiden ihmisten ja heidän uhrauksensa muistamista, jotka menettivät henkensä, että meillä on tämä isänmaa ja tämä äidinkieli.

Seuraa saarnaa Facebookissa tai YouTubessa

Kari Kanalan ja Kaisa Karirananan saarnadialogi on seurattavissa Paavalin seurakunnan Facebook-sivulla ja Kirkko Helsingissä -YouTubetilillä osana klo 10 alkavaa jumalanpalvelusta. Tallenne jää sivulle myöhemmin katsottavaksi.

Kari Kanalan saarnadialogit alkoivat joulukuussa 2019. Jumalanpalvelukseen kuuluvan saarnan paikalla on dialogi, jonka Kanala käy kulloisenkin vieraan kanssa.

Aikaisemmin vieraina ovat olleet Maria Ohisalo, Tarja Kantola, Ina Mikkola, Janne Saarikivi, Aku Louhimies ja Pekka Sauri.