18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Pitäjänmäen seurakunta

Uusi sininen kirkkotekstiilisarja Pitäjänmäelle

06.12.2018, 19:40
Uusi kirkkotekstiilisarja otetaan käyttöön toisen adventin messun yhteydessä su 9.12.2018 klo 10 Pitäjänmäen kirkossa.

Ideasta yhdessä tekemiseen

Idea uuteen kirkkotekstiilisarjaan tuli kirkkoherralta hänen kuullessaan lastenohjaaja Sari Lippojoen osaamisesta ja koulutuksesta. Sarjan suunnitellut Lippojoki on erikoistunut kirkkotekstiilien suunnitteluun ja valmistukseen käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksessa.

Valmistuksessa on ollut mukana myös innostuneet seurakuntalaiset Jaana Janhunen, Marja-Liisa Avellan, Merja Vattulainen, Pirjo Tammelander, Sanna Nisula, Pia Saarela ja Risto Holappa.

Sarjaan kuuluu kuusi osaa

Kirkkotekstiilisarjaan kuuluu Antependium (alttarin eteen tuleva vaate), saarnatuolin kirjaliina, kalkkiliina ehtoollismaljan päälle, messukasukka ja kaksi stolaa. Joissain kirkoissa on myös lukupulpettiin kuuluva liina, mutta sitä ei tähän sarjaan tehty. Materiaaleina käytettiin silkkiä ja puuvillaa.

Symboliikassa Jeesus ja Maria

Sininen on kirkossa Marian väri. Paaston aikana käytetään sinistä tai violettia tekstiilisarjaa. Tässä Pitäjänmäen kirkkoon tulevassa sarjassa symboliikassa näkyy Jeesus ja Maria: "MARIAN KAUTTA MAAILMAAN OLI TULLUT PELASTAJA, ELÄMÄN TUOJA, JEESUS KRISTUS".

Antependiumin puunrunko kuvaa sukupuuta ja muistuttaa viinipuuvertauksesta, Jeesus on viinipuu ja me olemme oksat. Antependiumin puunrunko muodostaa yhdessä alttarikaiteen kanssa ristin. Kirjaliinassa on lilja ohdakkeiden keskellä. Valkoinen lilja on yksi Marian tunnetuimmista symboleista ja ohdakkeissa näkyy viittaus hänen suruun ja kärsimykseen. Kalkkiliinan, stolan ja messukasukan ristit johdattavat meidät Jeesuksen asettamaan ehtoolliseen ja pohjalla oleva ympyrä kuvaa iankaikkista Jumalaa, jolla ei ole alkua ja loppua.