23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute
Roihuvuoren seurakunta

Häät

Naimisiin!

Kirkkohäät voivat olla suuret tai pienet – pääasia, että ne ovat hääparin näköiset. Papin voi pyytää vihkimään myös kirkon seinien ulkopuolelle.

Avioliitto on yhdessä elämistä, iloitsemista ja rakastamista. Avioliitto on yhdessä kasvamista - sekä aurinkoisina että pilvisempinäkin päivinä.

Kirkollisessa vihkimisessä pyydetään yhteiselle liitolle Jumalan siunausta. Se on myös oikeudellinen tapahtuma, jonka myötä puolisot saavat oikeuksia ja velvollisuuksia. Kirkollisen vihkimisen suorittaa pappi ja toimitukselle tulee olla kaksi todistajaa.

Roihuvuoren seurakunnassa vihkiminen voidaan järjestää Roihuvuoren, Laajasalon tai Tammisalon kirkoissa. Pienehköjä vihkimisiä varten sopivat Roihuvuoren kirkon kappeli (30 henkeä) tai Laajarannan huvila (n. 40 henkeä).

Häät voidaan järjestää vapaasti myös missä tahansa hääparin valitsemassa paikassa, kuten merenrannalla.

Voit olla yhteydessä avioliittoon vihkimisestä Roihuvuoren seurakunnan seurakuntatoimiston kautta p. 09 2340 5700 ja sähköposti: roihuvuori.srk@evl.fi

Avoinna: ma, ti, to klo 10–13, ke klo 13–16. Laajasalon kirkko, Reposalmentie 13, 00840 Helsinki.

Avioliiton esteiden tutkinta

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin.

Kirkkohäitä suunnittelevat voivat hoitaa esteiden tutkinnan ev.lut.kirkon asiointipalvelun kautta, asioimalla keskusrekisterissä tai lähettämällä tulostettavan avioliiton esteiden tutkinta -lomakkeen postitse.

Lisätietoja esteiden tutkinnasta löydät täältä.