19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
Hela Helsingfors

Svartholmen sommaren 2022

10.05.2022, 13:11
Svartholmen, belägen nära Fölisön, är Helsingforsförsamlingarnas verksamhetscentrum. Holmen är en oas mitt i huvudstaden, där man kan koppla av mitt i storstadens larm och njuta av naturen, solen och havet.
Mustasaaren päärakennus
  • Svartholmen är en ö som ägs av kyrkan i Helsingfors och vem som helst är välkommen dit.
  • Båten ut till ön går från Sandstrandsvägen 5. Barn under 10 år åker gratis.
  • Ön är öppen från och med den 6 juni 2022.
  • Det finns ett kapell där det dagligen ordnas andakter eller mässor. Runt ön går också en tvåspråkig pilgrimsvandring, både för barn och för vuxna. Häften med texter att läsa under vandringen finns i en postlåda nära bryggan, när du stiger i land på holmen.
  • På ön finns även lunchservering och ett café där man kan köpa kaffe och tilltugg, ön är även hem för djur som kaniner, hönor och får.
  • Badmöjligheter finns och en grillplats som är öppen för alla. Läs mera på http://www.mustasaarentoimintakeskus.fi

Lampaat Venevajalla Mustasaaressa
Efter femton minuters båttur glider vi sakta in mot bryggan. Det är lördagseftermiddag och jag och mina vänner är på väg till Svartholmen, som ingen av oss tidigare besökt. Innan en av mina kollegor tipsade om ön hade jag ingen aning om att den fanns. Så jag tog med mig mina lika ovetande vänner på en spontan resa till havs.

Läs Louise Häggströms reportage från ett besök på Svartholmen.