18.04. Grattis: Valdemar, Volmar | Respons
Matteus församling

Heidi Finnilä predikar i Matteus kvällsmässa den 15.9: "Kristendomen är en jämlik religion som välkomnar alla"

09.09.2019, 14:59 /  päivitetty 10.09.2019, 13:38
Vi alla borde hålla dubbla kärleksbudet i tankarna då vi ser på oss själva i relation till våra medmänniskor, anser journalisten och den nyinflyttade Matteusbon Heidi Finnilä som tvingats på nära håll möta både andras och sin egen otillräcklighet då det kommer till kärleken till sin nästa – och sig själv.

– Det bästa med kristendomen är att det är en religion som fokuserar på kärlek och relationerna till våra medmänniskor. Den kristna kyrkan är inte en plats för förakt.

Så beskriver journalisten Heidi Finnilä de delar av kristendomen som är speciellt viktiga för henne själv: kärleken till sina medmänniskor och kärleken till sig själv. Det dubbla kärleksbudet (Luk 10:27) har därför för henne blivit ett viktigt citat hon bär med sig i vardagen.

Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela din kraft och med hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv.

Från Drumsö till Östra centrum

Heidi Finnilä har lång erfarenhet av arbetet som nyhets- och debattjournalist. Hon är för många ett bekant ansikte från bland annat Yles svenskspråkiga nyhetssändningar TV-nytt och var även med och grundade aktualitetsprogrammet Obs debatt år 2012. Nu jobbar hon med projektet Nyhetsskolan, alltså lär unga att läsa och arbeta med nyheter på ett kritiskt sätt.

– I dagens samhälle samlas inte längre familjerna kring nyheterna på samma sätt som förr. Samtidigt blir det hela tiden svårare att veta vad som är sant och falskt av det som rapporteras. Kritiskt tänkande är a och o, säger Finnilä.

– Kristendomen är en jämlik religion där det finns plats för mångfald, anser Heidi Finnilä. Bild: Stefanie Lindroos

Finnilä är frånskild sedan sex år tillbaka och har själv tre barn, varav den yngsta sonen ännu bor hemma. Tillsammans med sonen togs beslutet att i vintras byta ut den trygga Drumsö-miljön mot något nytt och spännande, nämligen en mindre radhuslägenhet i Östra centrum.

– Jag hade tre krav för vårt nya hem: nära till naturen, vid metrospåret och intill havet. Här i Östra centrum finns allt.

Vår nästa – vem är det?

Heidi Finnilä har under sitt liv funderat mycket kring kristendomens budskap att "älska sin nästa som sig själv". Ett entydigt och klart budskap som ändå inte alltid är så lätt att följa, menar hon. För vad om man inte älskar sig själv? Den tanken har Finnilä själv tvingats kämpa med, inte minst då hon insjuknade i burnout för några år sedan.

– När man inte längre kommer upp ur sängen och allt runtomkring en känns totalt oöverkomligt är det första steget att acceptera sig själv som man är, utan prestationskrav, berättar hon.

Heidi Finnilä och hunden Shiro är nyinflyttade Matteusbor. Bild: Stefanie Lindroos

Hon beskriver sitt tidigare jag som en person som krävde oproportionellt mycket av sig själv, vilket ledde till att hon även krävde det av andra.

– När jag började vara mer barmhärtig mot mig själv förändrades även min attityd till människorna i min omgivning.

Vissa frågor söker hon ändå fortfarande svar på.

– Hur ska man älskar personer man har en personlig, svår historia med? Exempelvis exet som man känner sig sviken av. Det är svårt men måste ju vara möjligt, reflekterar Finnilä och tillägger att det nog är i just såna situationer där kärleken till vår nästa sätts på prov.

Trots det dubbla kärleksbudets entydighet ser Finnilä att den kristna kyrkan har en hel del att jobba på då det kommer till kärleken till vår nästa. Hon hänvisar speciellt till frågan gällande könsminoriteter.

– Kristendomen är en jämlik och accepterande religion där det ska finnas plats för mångfald. Kristendomen är inte en konservativ religion utan måste utvecklas vid sidan om samhället. Så gjorde ju också Jesus själv, var en reformerare.

Heidi Finnilä predikar kring temat "vår nästa" i Matteus kvällsmässa söndagen den 15.9 kl. 18 i Matteuskyrkan (Åbohusvägen 3). Varmt välkommen!