19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
Matteus församling

Helsingforsförsamlingarnas skriftskolläger har förlöpt lugnt

01.07.2020, 14:54 /  päivitetty 01.07.2020, 15:15
Helsingforsförsamlingarnas skriftskolläger körde igång i början av juni. Lägren har hittills förlöpt bra, trots specialförhållanden med bland annat strängare krav på hygien än tidigare.
En sandstrand och ett lugnt hav. Längs sandstranden finns många stora träd.

”Skriftskolorna och lägren har gått bra. Ungdomarna har sett fram emot lägren och det är fantastiskt att man lyckats arrangera skriftskola i alla församlingar i sommar, så vi är jättenöjda. Visst var det en kraftansträngning att ordna allt kring städning, bespisning med mera under specialförhållanden, men personalen har lyckats utomordentligt", säger Mikko Mäkelä som är chef för fostran och församlingstjänster vid den kyrkliga samfälligheten i Helsingfors.

Man har försökt göra lägren så trygga som möjligt för alla deltagare. Säkerhetsinstruktioner har följts och ungdomarna har uppmanats att bland annat tvätta händerna ofta och noggrant.

"Vi har aldrig haft så friska läger som nu, vilket säkert beror både på att folk tagit avstånd under våren men också på den förbättrade hygienen på lägergården. Det är väldigt fint att inget behövt avbryta lägret på grund av sjukdom, så handtvätten och handspriten kan vi gärna hålla kvar under kommande somrar," säger Tonja Paavola, ungdomsarbetsledare i Matteus församling.

På Lekholmen pågår för tillfället sommarens fjärde läger tillsammans med Matteus församling.

"Vi har fått mycket tack för att lägren trots allt ordnades", säger Paavola.

Också köks- och städpersonal på sommarens läger har bidragit till den lyckade starten.

"Denna sommar har vi ett helt fantastiskt team i Lekolmens kök och i städpersonalen. Kökspersonalen har bjudit på god mat och – vad som är ännu viktigare – de har bemött våra konfirmander med en kärleksfull attityd", säger Patricia Högnabba som är konfirmandpräst i Matteus församling.

Skriftskolor och läger av många slag

Det finns många olika sorters skriftskolor och lägerformer. I Kasberget arrangerade kaplan Anja Nurminen en city-skriba i form av ett dagsläger med 12 deltagare.

"Vi höll konfirmationerna i två smågrupper med sex stycken konfirmander per grupp. Det var väldigt fina stunder", säger Nurminen.

Församlingens nästa läger är en sportskriba med morgonlänk, fotboll och innebandy på programmet. I församlingen Mikaeli tar ett av sommarens läger plats i Lappland i form av en vandring.

"Det att vi inte kunde ordna förberedande träffar under våren så att man hade lärt känna varandra, har påverkat lagandan en aning. Men när vi väl kom igång har lägerlivet nog gjort gott åt oss alla efter våren i isolering", säger församlingspastor Kati Vento.

Konfirmationer har också redan hållits exempelvis i Paavali församling. I en del församlingar som till exempel i Malm, har konfirmationerna flyttats till hösten.