24.04. Grattis: Albert, Albertina | Respons
Matteus församling

Huvudstadsregionens församlingar önskar medlemmarna glad advent med en egen julkalender – här kan du hämta en egen

21.11.2019, 07:30 /  päivitetty 21.11.2019, 12:46
Poststrejken fördröjer utdelningen. Det är redan fjärde gången som församlingarna i Helsingfors, Vanda, Esbo och Grankulla samarbetar kring en julkalender. I luckorna finns det såväl texter som bilder som uppmanar oss att söka julens stjärna.
Ruskeasävyisellä taustalla piirretyssä pallossa kirkko, joulukuusi ja ihmisiä.

Kalendern är illustrerad av Maria Sann. Hon lägger fokus på de tre vise männen, julstjärnan och kyrkskeppet.

– Det fanns en beställning på vissa kristna element men också vardagliga ting, sådant som påminner om det dagliga livet. För många av oss syns de kristna symbolerna i form av dekorationer i hemmet, så också på julkalendern, säger Sann.

Kalendern är upplagd så att den ska glädja både barn och vuxna. Utöver det öppnar sig en extra dimension i sociala medier.

– Papperskalendern med sina texter och bilder är en helhet som får en fortsättning på sociala medier. Kanske får bilden en ny dimension eller texten en mångsidigare tolkning genom den extra krydda luckorna i sociala medier bjuder på, säger Sann.

De finska texterna är skrivna av poeten Elina Salminen och de svenska av redaktören och författaren Sofia Torvalds. De engelska texterna är skrivna av pastor Hans Krause.

Pääkaupunkiseudun seurakuntien joulukalenteri 2019

Hämta din egen kalender – På grund av poststrejken delas kalendrarna delvis ut för hand

De svenska kalendrarna delas ut med Kyrkpressens adventsnummer i Helsingfors.

Den finska versionen skickas av trycktekniska skäl på posten till helsingforsarna. I Esbo, Vanda och Grankulla delas de finska kalendrarna uteslutande i samband med olika evenemang.

På grund av poststrejken kan de kalendrar som skickas per post försenas, därför är det också möjligt att hämta en kalender själv från pastorskanslier i Helsingfors och i samband med olika evenemang.

Du kan hämta en egen svensk kalender från och med den 21.11 framåt (så långt som lagren räcker):

1. från de svenska pastorskanslierna:

Högbergsgatan 10 (Obs! på gatuplan) 00120 Helsingfors, Johannes församling. Öppettider: Mån, tis, tors: 10–14, Ons: 13–17, Fre: 9–13. Avvikande öppettider: stängt 6.12. Pastorskansliet 09 2340 7700 eller +358 50 448 6265, johannes.fors@evl.fi.

Matteuskyrkan, pastorskansliet på vån 1, Åbohusvägen 3, 00900 Helsingfors, Matteus församling. Kansliet är öppet: må, ti, to, fr kl. 9-14. Tel (09) 2340 7300, matteus.fors@evl.fi.

Petruskyrkan, pastorskanlsiet på vån. 1, Skogsbäcksvägen 15, 00630 Helsingfors, Petrus församling. Kansliet är öppet må-ti och to-fr kl 10-13, ons kl 13-16. Tel. 09-2340 7100, petrus.fors@evl.fi.

SE KARTA

2. från söndagsgudstjänsten på första advent den 1.12

kl. 10 Högmässa i Matteuskyrkan. Glögg och pepparkakor i aulan. Åbohusvägen 3.

kl. 12 Högmässa i Johanneskyrkan, Högbergsgatan 12.  Församlingens körer medverkar. Kyrkkaffe med program tillsammans med Passionärerna i Högbergssalen efter mässan.

kl. 15:30 Petrusmässa med lillajulsfest och julgröt efteråt i Petruskyrkan. Eget barnprogram under mässan. Skogsbäcksvägen 15.

Tilläggsinformation

Nina Österholm, informatör i Helsingfors församlingar 050 337 6319.