19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
Matteus församling

Karin Erlandsson predikar i Matteus kvällsmässa 27.1

23.01.2019, 16:09 /  päivitetty 23.01.2019, 16:12
Söndagens kvällsmässa gästas av författaren och journalisten Karin Erlandsson som predikar på temat “tro”. Hon funderar över hur svårt det är att definiera sin tro, men att vi faktiskt inte behöver. Och så utlovar hon en analys av trosbekännelsen.

- Jag är litteraturvetare, och det har påverkat mitt sätt att tolka och se på bibelns texter och personer. Jag är inte teolog, men är van att tolka texter i ett annat forum. Jag tycker det är en intressant dynamik att se på bibeln från ett litteraturvetenskapligt håll svarar hon på frågan hur hon tror att hennes yrke har påverkat hennes syn på bibeln.

Karin har tidigare predikat på en litterär mässa i Mariehamn och säger att hon tycker om att prata inför folk.

- Varför? Ja du. Det måste väl bero på att jag tycker jag har något att säga, och att jag inte är blyg.

Det är första gången Karin kommer på kvällsmässa i Matteus och hon säger att det ska bli roligt.

- Att predika är ett både ett förtroende och ett uppmaning till ödmjukhet. Folk ska ju inte komma för att lyssna på mig, en mässa är mycket större än så. Ändå vill jag förstås göra mitt bästa.

Karin Erlandsson (f. 1978) är hemma från Nykarleby och bor i Mariehamn där hon jobbar som kulturredaktör på tidningen Nya Åland. Erlandssons debutroman Minkriket (2014) nominerades till Nordiska rådets litteraturpris. Med Pärlfiskaren (2017), den första delen av fyra i serien Legenden om Ögonstenen vann Erlandsson Runeberg Junior-priset 2018 och nominerades till Nordiska rådets barn- och ungdomslitteraturpris 2018.

Varmt välkomna att fira mässa med oss på söndag 27.1 kl 18 i Matteuskyrkan, Åbohusvägen 3.