19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
Åggelby kyrka

04.04.2017, 14:34
I Åggelby vardagliga aktivitetskyrka, som stod färdig 1972, finns en altarskulptur som avbildar Jesu fängslande i Getsemane och som väckt diskussion.

‍I Åggelby planerades en kyrka i över femtio år. Arkitekten Viljo Rewells och arkitekten Heikki Castréns monumentala förslag Kivialttari (Stenaltaret) som vunnit planeringstävlingen 1964 förkastades och 1972 reste sig en vardaglig aktivitetskyrka vid Djäknevägen. Ritningarna till kyrkan gjordes av Heikki Castrén.

Den nya kyrkan ersatte Åggelby gamla träkyrka, som varit i tillfälligt bruk. Kyrkan är renmurad av brunt tegel, har en form av en rektangulär prisma samt ett platt tak. Kvadrattemat upprepas överallt i kyrkan. Kyrksalen och den övre våningen får ljus genom takfönstren.

Kyrkans altarskulptur Minä se olen (Det är jag) i furuvirke av skulptören Raimo Heino från 1972 väckte mycket diskussion. Skulpturens motiv är Jesu fängslande i Getsemane. Nattvardskärlen är formgivna av formgivaren och skulptören Tapio Wirkkala, altartextilerna i koppar och linne är gjorda av textilkonstnären Lea Thil-Junnila.

I musikrummet finns skulptören Risto Salonens konstverk Lasinen meri (Hav av glas), i övre våningens aula finns skulptören Marjatta Weckströms relief Ahdas portti (Den trånga porten), i trappan finns konstnären och sprinterlöparen Erkki Koponens oljemålning Ylösnousemus (Uppståndelsen) och i församlingssalen finns skulptören och konstnären Aira Salosmaas Myötätunto (Medkänsla) och inredningsdesingnern Iisa Tuliluotos Äiti (Mor) som är målad med naturfärger på råsilke.

Kyrkans orgel är planerad av församlingens dåvarande organist Matti Rindell och byggd av Kangasala orgelfabrik. Den har 32 register. Kyrkan har tre klockor som är tillverkade i Tyskland. I kyrkan finns också en cembalo samt en Steinway & Sons-konsertflygel.

Åggelby kyrka används av Oulunkylän seurakunta.

Fira i kyrkan

Det är kostnadsfritt att ordna dop, bröllop eller begravning i kyrkans utrymmen.

I kyrksalen finns 250 sittplatser. Vid behov får man 80–150 platser till genom att ansluta församlingssalen som finns bakom en vägg som går att öppna. I församlingssalen finns bordsplatser för 80 personer. Kök samt en mat- och kaffeservis för 80 personer finns till festarrangörens förfogande.