17.04. Grattis: Otto | Respons
Hela Helsingfors

Finlands Lucia kröns i Domkyrkan på torsdag

10.12.2018, 14:19 /  päivitetty 11.12.2018, 13:57
Den 13 december firas luciadagen. För många helsingforsare är det en kär tradition att samlas på Senatstorget klockan 18 för att se Finlands lucia skrida ner för Domkyrkans trappor.
Luciakröning i Domkyrkan

Finlands Lucia 2018 Elin Qvist kröns av professor Sixten Korkman i Helsingfors Domkyrka den 13.12 kl 17. Kröningen är en öppen tillställning för alla (fritt inträde). Kom gärna i god tid för att försäkra dej om en plats i kyrkan. Adress: Unionsgatan 29, 00170 Helsingfors.

Klockan 18 skrider Lucia med tärnor nerför Domkyrkans trappa mot Luciakortegen. Rutten går längs Alexandersgatan - Mannerheimvägen - Norra Esplanaden och tillbaka längs Unionsgatan till Senatstorget.

Du kan också följa med kröningen i direktsändning på YLE Fem och på Arenan.

Luciatåg i Helsingfors församlingar:

Luciafest i S:t Jacobs kyrka den 13.12 kl. 14-16.

Barnens vackraste julsånger lördag 15.12 kl 13 i Matteuskyrkan tillsammans med barnkören och popkören + Luciaprogram. Åbohusvägen 3 i Östra centrum.

De vackraste julsångerna för alla åldrar (finska) den 15.12 kl. 11 i Berghälls kyrka.

Muntra Musikanters traditionella julkonsert den 17.12 i Tempelplatsens kyrka.

Lucia har en viktig roll i traditionen

Lucia är egentligen ett helgon i romersk-katolska kyrkan med ursprung från Sicilien. Dagens nordiska luciafirande har dock inte mycket gemensamt med helgonkulten. Hos oss markerar luciadagen tillsammans med advent inledningen på julfirandet.

Firandet av lucia är en stark och livfull tradition, vars betydelse inte hänger på vad som eventuellt hände kring år 300 e.Kr. på Sicilien. Budskapet om ljus i mörker och om vår uppgift att sprida glädje och hopp är relevant i alla fall. Luciafirandet må ha en del av sina rötter i förkristna ljusfester, och andra rötter i en sannolikt ohistorisk helgonlegend, men i sin nuvarande form har firandet en viktig roll i den kristna traditionsförmedlingen i Norden.

Biskop Björn Vikström