19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
Hela Helsingfors

Församlingens verksamhet under undantagstillståndet 2020

20.03.2020, 15:57 /  päivitetty 03.04.2020, 12:23
Matteus församling och Kyrkan i Helsingfors vill finnas till och stöda och hjälpa människorna i deras vardag under denna speciella tid. Ingen skall behöva bli lämnad ensam med sina funderingar, sin oro eller sina problem.
striimaus

Samtal och stöd

Du kan alltid kontakta församlingen anställda och diakoniarbetarna om du behöver hjälp eller stöd i vardagen under dessa osäkra tider. Kontakta diakoniarbetarna Carita Riitakorpi 050-380 3986 eller Mari Johnson 050-380 3976.

Ungdomsarbetarna jourar turvis varje dag kl. 19–21 på WhatsApp.

Prästerna jourar dagligen 9–21 på Matteus församlings nummer 09-2340 7300.

Alla anställda är tillgängliga för samtal och nås via telefon eller e-post. Kontaktuppgifterna hittar du här.

Också Kyrkans Samtalstjänst har öppet varje dag både på telefon och chat.

Ungdomar

För ungdomar ordnas online andakter och ungdomskvällar via sociala medier. Ungdomsteamet erbjuder även chatjour. Följ Matteus Ungdom på Facebook och Instagram för mera info.

Ungdomsarbetarna jourar turvis varje dag kl. 19–21 på WhatsApp.

Läxhjälp

Församlingen erbjuder läxhjälp för barn och ungdomar.

Åk 1–6 kontaktar Catarina Bärlund-Palm, 0503803936, catarina.barlund-palm@evl.fi

Åk 7–9 kontaktar Tonja Paavola, 0503803988, tonja.paavola@evl.fi

Barnvakter

Matteus församling erbjuder barnvakter i östra Helsingfors. Anställ Matteus pålitliga barnvakter som gått hjälpisutbildningen i församlingen som läxläsningshjälp, då du behöver gå till butiken eller bara behöver någon som underhåller barnen en stund. Barnvakt kan endast bokas ifall familjen är frisk och inte i karantän.

För mer info, kontakta Patricia Högnabba, 050-408 9010, patricia.hognabba@evl.fi.

Mathjälp

Kyrkan i Helsingfors delar ut matkassar mån–fre från kl. 13 på följande ställen i Östra Helsingfors:

Matteuskyrkan, Åbohusvägen 3

“Lähiöasema” i Gårdsbacka, Gungbrädsgränden 4 C

Gudstjänst och bön online

Församlingen sänder gudstjänster på söndagar kl. 10 och andakter på onsdagar kl. 18 via Facebook och Youtube. Följ Matteus församling på Facebook här!

Påskgudstjänsterna: på skärtorsdagen 9.4 kl. 18, långfredagen 10.4 kl. 10, påskdagen 12.4 kl. 10 och annandag påsk 13.4 kl. 10 sänds alla live på nätet.

Barn och familjer

I Facebook-gruppen "Matteus Barn & Familj" hittar du aktuell info. För tillfället bl.a. påskpysselidéer, eftersom både påskpysseldagen och pysselklubbarna är inställda. Be att få komma med i gruppen!

Matteus barnkörs låtskrivningstävling: Skriv en låt för Matteus barnkör! Bidraget behöver inte vara inbandat med komp så länge man hör en tydlig melodi, och inbandningen kan göras direkt på telefonen. Låten ska gärna innehålla en eller två verser och en refräng. Skicka ditt bidrag till emmagustafsson@evl.fi eller på WhatsApp 0504917360 senast den 1.4.2020.

Helsingfors-hjälpen för 70+

Behöver du hjälp med butiksärenden eller med att gå till apoteket. Helsingfors-hjälpen finns till för dig som fyllt 70 och uppmanas stanna hemma pga coronasituationen. Läs mera här.

Påsken

Påskgudstjänsterna sänds online enligt ursprunglig tidtabell.

Du hittar tidtabellen här

.

Under stilla veckan kan du även följa med på en spännande påskvandring via Matteus församlings Facebook eller Instagram.

Öppet

Matteuskyrkan i Östra centrum är öppen varje dag (förutom lördagar) kl. 17–19. Du är välkommen att stilla dig eller tända ljus. På plats finns även en anställd ifall du vill samtala. Åbohusvägen 3.

Det fysiska pastorskansliet på Åbohusvägen 3 är stängt till vidare. Du når kansliet per telefon eller e-post normalt må, ti, to och fr kl. 9–14.