18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute

Kirkkoherran pääsiäistervehdys: Pääsiäinen on voitonjuhla

21.03.2019, 10:15 /  päivitetty 21.03.2019, 10:17

Pääsiäinen on voitonjuhla

Jerusalemin historiallisen keskustan tuntumassa on rauhallinen puutarha-alue. Siellä vieraillessa ei voi välttyä näkemästä kallioon louhittua hautaa, joka ajoittuu varhaiskristilliseen aikaan. Hautakammion oveen on kirjoitettu puhuttelevat sanat: Ei hän ole täällä, hän on noussut kuolleista. Sanat suuntaavat ajatukset siihen, mistä kaikesta Pääsiäisessä on kyse? Kuka oli tuo Nasaretin Jeesus, jonka elämästä ja toiminnasta edelleen niin paljon puhutaan ja kirjoitetaan?

Vastaus kysymyksiin löytyy Raamatun pääsiäiskertomuksista. Ne kertovat armosta ja rakkaudesta, johon jokainen voi kiinnittyä. Pääsiäisen sanomassa korostuva Jumalan anteeksiantamus on sisäisen rauhan lähde ja kannustava esimerkki arkista elämää varten. Pääsiäisessä on kyse myös kuoleman voittamisesta. Ajallinen kuolema kohtaa vuorollaan jokaisen meistä, mutta kristityn yhteyttä Jumalaan se ei katkaise. Kuolema ei ole päätepiste vaan taitekohta. Jumalan voima on kuolemaa suurempi. Pääsiäisen kautta meille avautuu näkymä lopulliseen voitonjuhlaan.

Siunattua Pääsiäistä toivottaen,

Kirkkoherra Hannu Ronimus