16.04. Onneksi olkoon: Patrik, Jalo | Palaute
Adventtikynttilät

Adventin aika

Adventti aloittaa joulun odotuksen

Kirkkovuosi alkaa adventista. Adventin kynttilät symboloivat valoa ja vapautusta, jota odotetaan - Jeesusta. Valon määrä lisääntyy, kun joulu lähestyy.

Adventtiperinteisiin kuuluu kynttelikköjen laittaminen ikkuinoille. Monet sytyttävät myös aina uuden kynttilän uutena adventtina. Ensimmäinen kynttilä sytytetään ensimmäisenä adventtina ja neljäs viimeisenä adventtina.

Jokaisella adventilla on oma teemansa. Adventin viesti on Herran tuleminen ja adventin aikaan kuuluu neljä sunnuntaita. Jokaisella adventtisunnuntailla on oma teemansa. Ensimmäisen adventin teema on nöyryys. Toisen adventin aiheena on Kristuksen paluu. Kolmannen adventin teema on katumus. Neljännen adventin aihe on ilo.

Joulua odotellessa adventin aikana seurakunnissa järjestetään lukuisia tilaisuuksia, joissa valmistaudutaan jouluun. Yksi suosituimmista lienee Kauneimmat joululaulut -tilaisuudet.

Lue lisää adventin ajasta evankelisluterilaisen kirkon sivuilta